فهرست مطالب

آیا استفاده از دستگاه حضور و غیاب کارتی در ادارات مناسب است؟ دستگاه حضور و غیاب کارتی در سیستم‌­های مدیریتی و مالی سازمان­‌ها و شرکت­‌ها نقش مهمی دارد و هر سازمانی بسته به تعداد پرسنل، نوع محصول، نوع خدمات، گستردگی مجموعه از انواع گوناگون این دستگاه‌­ها استفاده می­‌کنند. انواع مختلفی از دستگاه‌­های حضور و غیاب وجود دارد که هر کدام بسته به پارامترهای نام برده، مناسب سازمان یا شرکت خاصی است. در ادامه به بررسی دستگاه حضور و غیاب با کارت RFID میپردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

معرفی دستگاه حضور غیاب کارتی

دستگاه حضور و غیاب کارتی اولین نسل دستگاه‌ کنترل تردد دیجیتال بوده است و در واقع قدیمی­‌ترین نوع کنترل تردد پرسنل است، اگرچه با ورود دستگاه بیومتریک از محبوبیت این نوع دستگاه کم شد اما هنوز هم در بعضی از سازمان‌­های قدیمی و بزرگ مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این دستگاه هم برای شرکت­‌هایی که تعداد پرسنل بالایی ندارند و میخواهند ورود و خروج را کنترل کنند و هم برای سازمان‌هایی که دارای چندین هزار نفر کارمند هستند و می­‌خواهند در کمترین زمان، حجم بالای تردد کارمندان خود را ثبت کنند، بهترین گزینه به شمار می‌آیند.

 انواع دستگاه حضور غیاب کارتی

به طور کلی دستگاه­‌های حضور و غیاب به لحاظ نوع ثبت ورود و خروج به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

– ثبت ورود و خررج با استفاده از اثر انگشت یا تشخیص چهره (تکنولوژی بیومتریک)

– ثبت ورود و خروج با استفاده از کارت یا رمز عبور (تکنولوژی غیر بیومتریک)

– ثبت ورود و خروج به صورت ترکیبی

دستگاه‌­های کارت­خوان و دستگاه­‌های با رمزعبور از نوع دستگاه ثبت ورود و خروج غیر بیومتریک و دستگاه‌­های حضور و غیاب اثر انگشتی و تشخیص چهره از نوع دستگاه ثبت ورود و خروج بیومتریک هستند. بعضی از سازمان‌­ها بنا به حساسیتی که نسبت به حضور و غیاب و تردد پرسنل دارند از دستگاه‌­هایی که از دو یا چند قابلیت برای ثبت تردد کارکنان بهره می‌­برند، استفاده می­‌کنند. رایج­‌ترین انواع آن، ترکیب کارت و اثر انگشت است.

و اما دستگاه حضور غیاب کارتی به دونوع، تماسی و غیرتماسی تقسیم می­‌شود که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

دستگاه کارتی تماسی

دستگاه­‌هایی هستند که جهت ثبت حضور و غیاب حتما باید کارت با دستگاه تماس برقرار کند که شامل کارت‌­های بارکد و مغناطیسی هستند که با گذر از اسلات تعبیه شده در دستگاه کار می‌­کند. کارمند برای ثبت زمان ورود و خروج خود کافی است با قرار دادن کارت بر روی دستگاه، تردد خود را ثبت کند و مدیر سازمان نیز از طریق نرم‌افزار حضور و غیاب نصب شده بر روی سیستم خود، بر جریان وضعیت تردد کارکنان نظارت دارد.

دستگاه کارتی غیرتماسی

بدون تماس و اتصال فیزیکی تنها در مجاورت دستگاه حضور و غیاب قرار می‌گیرند. تکنولوژی این کارت­‌ها فرکانس رادیویی RF است که امواج الکترومغناطیسی توانایی شناسایی و ثبت مشخصات مندرج در کارت شخص را دارد. کارت های بدون تماس از فاصله حداقل ۱۰ سانتی متری به بالا با دستگاه ارتباط برقرار می‌­کنند. رایج‌­ترین انواع آن کارت‌­های RFID و کارت­‌های مایفر هستند. مزیت کارت مایفر به نسبت RF حافظه ذخیره‌­سازی تا حجم یک کیلوبایت است.

آیا استفاده از دستگاه حضور و غیاب کارتی در ادارات مناسب است؟

 مزایای دستگاه حضور و غیاب با کارت RFID

این دستگاه به عنوان اولین نسل دستگاه‌های حضور و غیاب، فرآیند محاسبه‌ی حقوق را برای حسابداران شرکت‌ها آسان کرد و خطای محاسبات دستمزد را به شدت کاهش داد، همچنین توانست رضایت شغلی کارمندان را با محاسبه دقیق ساعات اضافه‌کار و تشویقی بالا ببرد.

از مزایای دستگاه حضور و غیاب کارتی می‌­توان به قیمت مناسب خرید، هزینه کمتر برای تعمیرات آن نسبت به دیگر انواع دستگاه­‌ها، کارکرد آسان و عمر طولانی اشاره کرد. اما عمده مزایای آن به موارد دیگری برمی­‌گردد که از آن جمله می­‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سازمان‌های بزرگ با استفاده از این دستگاه، با کمترین هزینه به بیشترین سطح امکانات دسترسی پیدا می‌­کنند.
  • سرعت عملکرد آن بسیار بالاست و توانایی ثبت بالاترین میزان تردد را در کمترین زمان دارد.
  • از کارت حضور و غیاب، به عنوان کارت رزرواسیون غذا نیز می‌­توان استفاده کرد.
  • با چاپ اطلاعات کارمند بر روی کارت، از کارت حضور و غیاب به عنوان کارت شناسایی نیز می­‌توان استفاده کرد.
  • امکان هک کردن یا تغییر اطلاعات این کارت­‌ها و دستگاه‌­ها بسیار کم است.
  • کارکرد این کارت و دستگاه­‌ها بسیار ساده است.

معایب دستگاه حضور و غیاب با کارت RFID

از معایب این دستگاه می­‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • امکان تقلب در ثبت ورود و خروج توسط پرسنل بسیار زیاد است.
  • به دلیل امکان تقلب، این دستگاه­‌ها نیاز به ناظر دارند و همین منجر به هزینه سربار می شود.
  • درست است زمان کمی جهت ثبت تردد نیاز است اما اگر کارت مفقود شود و یا کارت دچار شکستگی شود، امکان ثبت تردد تا جایگزینی کارت جدید وجود ندارد.
  • پس از خرید دستگاه حضور و غیاب، هزینه تهیه کارت همیشه وجود دارد.
  • خطا در ثبت تردد در این دستگاه نسب به دستگاه رمزی بالاتر است و نسبت به دستگاه­‌های دیگر کمتر است.

علی‌رغم گسترش دستگاه‌­های بیومتریک به عنوان نسل جدید دستگاه حضور غیاب، اما با توجه به مزایای دستگاه حضور و غیاب با کارت RFID و همچنین قابلیت استفاده از این دستگاه برای سازمان بزرگ و کوچک، هنوز هم این نوع سیستم کنترل تردد در اولویت خرید برای ادارات، سازمان­‌ها و شرکت‌­ها با اندازه­‌ها و تعداد پرسنل مختلف است.

قیمت دستگاه حضور غیاب کارتی

دستگاه حضور و غیاب کارتی ارزان می­‌خواهید؟ به خاطر نوسانات قیمت به خرید دستگاه حضور و غیاب کارتی دست دوم فکر کرده‌‌‌اید؟ می­‌دانید برای خرید دستگاه ورود و خروج کارتی کدام برند را انتخاب کنید؟ از قیمت دستگاه ساعت‌زنی کارتی در بازار اطلاع دارید؟

 برای کاربرانی که قصد خرید دارند قیمت یک محصول بسیار اهمیت دارد و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای مدیران است. اگر شما به عنوان مدیر یک مجموعه در حال مطالعه این مقاله هستید، احتمالا قیمت، اولین دغدغه و مهم‌ترین عامل انتخاب برای شما است. ما به شما می­‌گوییم درست است که شما را درک می‌­کنیم اما توصیه می‌­کنیم که هیچ ­­وقت کیفیت را فدای قیمت ارزان نکنید.

ما به شما پیشنهاد می­‌کنیم قبل از فکر به خرید دستگاه ساعت‌زنی کارتی دست دوم و نگرانی از بابت قیمت دستگاه کنترل ورود و خروج کارتی در بازار پرنوسان و قیمت‌­های متفاوت، به سایت تایگرتکو به عنوان یکی از شرکت­‌های فروش شناخته شده در ایران سری بزنید و بعد دستگاه خود را انتخاب کنید.

توجه: در آخر باید گفت این شما هستید که به عنوان مدیر مجموعه باید تصمیم بگیرد کدام دستگاه حضور و غیاب می‌تواند بیشترین استفاده و کاربرد را برای شرکت یا سازمان شما داشته باشد. سعی ما از نگارش این مقاله این بود که با معرفی، طرح مزایا و معایب دستگاه تردد کارتی، به شما در شناخت آن کمک کنیم تا فرآیند انتخاب برای شما آسان شود و بهترین دستگاه حضور و غیاب مناسب با سازمان خود را انتخاب کنید.