فهرست مطالب

سوالات متداول در خرید دستگاه ایکس ری

در هنگام خرید دستگاه ایکس ری، سوالات مختلفی ذهن شما را درگیر خواهد کرد. از این تجهیزات می‌توان به عنوان عضوی ثابت در مبادی کنترل عبور و مرور افراد به منظور شناسایی تهدیدات امنیتی استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم تا به سوالات بسیار مهمی که در خرید این سیستم‌ها اهمیت دارد، بپردازیم.

دستگاه بازرسی ایکس ری چیست؟

شاید شما هم هنگام عبور از گیت‌های فرودگاه، از پیچیدگی تصاویر اسکن شده از چمدان‌ها و کیف‌های خود متعجب شده باشید، این تصاویر به خودی خود برای افرادی که درکی از عملکرد این سیستم‌ها ندارند یا آموزش ندیده‌اند مفهوم خاصی ندارد.

این دستگاه‌ها که با آن‌ها تونل تصویربرداری نیز گفته می‌شود، یک فناوری پیشرفته و بی خطر می‌باشند، که با بهره‌مندی از فناوری اشعه ایکس، می‌توانند از اجسام و اشیای مختلفی که از داخل تونل عبور می‌کنند، تصویربرداری نمایند.

دستگاه ایکس ری چه چیزی را نشان می‌دهد؟

این اسکنرها با توجه به فناوری بسیار پیشرفته‌ای که دارند می‌توانند، تمام محتویات داخل چمدان‌ها و کیف‌های شما را نشان دهند. هم‌چنین تمام اشیای فلزی، غیر فلزی، مواد آلی و معدنی به راحتی توسط این سیستم‌ها قابل شناسایی است.

دو عامل در تشخیص محتویات داخل کیف‌ها و چمدان‌‎‌ها بسیار اهمیت دارد. یکی تجربه و آموزش درست اپراتور و دیگری میزان کیفت تصویربرداری دستگاه است. برای اینکه بتوانید بهترین و بیش‌ترین بازدهی را داشته باشید نباید از هیچ یک از این دو عامل غافل شوید.

بدین منظور می‌بایست از دستگاه‌هایی استفاده نمایید که دارای توانمندی بالا در ارائه تصاویر با کیفیت و مناسب هستند و از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خوبی نیز برخوردارند.

هم‌چنین می‌توانید برای آشنایی بیش‌تر مقاله مربوط به دستگاه ایکس ری فرودگاه چه چیزی را نشان می‌دهد؟  را مطالعه کنید.

نحوه شناسایی و قابلیت طیف سنجی دستگاه ایکس‌ری چگونه است؟

بعد از اسکن چمدان‌ها و کیف‌ها، می‌توان از روی تصاویر رنگی اسکن شده، نوع مواد و محل دقیق اشیا را شناسایی کرد. این رنگ‌ها با توجه به قابلیت طیف سنجی دستگاه و چگالی مواد تعیین می‌شود. به عنوان مثال برخی این از این سیستم‌ها می‌توانند مواد را در ۴ رنگ و برخی دیگر در ۶ رنگ تفکیک کنند.

شدت این رنگ‌ها وابسته به چگالی و ضخامت مواد می‌باشد، به عنوان مثال سیستم‌هایی که قابلیت تصویر برداری در ۳ رنگ را دارند می‌توانند مواد آلی مانند مواد مخدر و مواد منفجره را به رنگ نارنجی، مواد معدنی مثل مس، طلا و … را به رنگ آبی و مواد مخلوط شده مانند آلومینیوم را به رنگ سبز نشان دهند.

آیا این دستگاه‌ها می‌توانند مواد مخدر را شناسایی کنند؟

به طور کلی این اسکنرها نمی‌توانند به طور دقیق ترکیبات مواد را تشخیص دهند، اما می‌توانند سر نخ‌هایی از وجود مواد مخدر به اپراتور نشان دهند. در صورتی که اپراتور در حین بازرسی با مورد مشکوکی رو به رو شود که تشخیص آن سخت باشد، جهت بازرسی دقیق‌تر چمدان از شخص مورد نظر درخواست می‌کند تا چمدان خود را  باز کند.

چند نوع دستگاه xray وجود دارد؟

این تجهیزات در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید و طراحی شده‌اند، شما می‌توانید مطابق با نیاز و نوع کاربری خود، دستگاهی مناسب و با کیفیت خریداری نمایید. این تجهیزات را می‌توان از نظر کاربرد و نوع ورودی به این دسته‌ها تقسیم کرد.

  • تجهیزات بازرسی کیف و چمدان
  • تجهیزات بازرسی خودرویی (خودروهای شخصی و خودروهای بزرگ از جمله اتوبوس و کانتینر)

آیا احتمال خطا در این سیستم‌ها وجود دارد؟

درواقع مراحل بازرسی بسته‌ها و چمدان‌ها در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول اسکن محتویات داخل کیف‌ها و چمدان‌ها است، که توسط دستگاه انجام می‌شود و مرحله دوم آن مربوط به آنالیز تصاویر است که بر عهده اپراتور می‌باشد.

احتمال خطا در مرحله اول به هیچ عنوان امکان پذیر نیست، اما در مرحله دوم ممکن است اپراتور در تجزیه و تحلیل تصاویر دچار خطا و اشتباه شود. عوامل مانند خستگی، ازدحام جمعیت و … می‌تواند زمینه‌ای را به وجود بیاورد تا اپراتور تشخیص درستی از محتویات داخل چمدان‌ها نداشته باشند.

به منظور جلوگیری از این دسته اشتباهات بهتر است از افراد متخصص و آموزش دیده استفاده نمایید و شیفت‌های کاری مختلفی را برای آن‌ها در نظر بگیرید.

این سیستم‌ها چه امکاناتی دارند؟

شما می‌بایست علاوه بر کیفیت ساخت، بر حسب اینکه از چه نوع فلزی در ساخت آن‌ها استفاده شده است و چه قطعاتی مانند ژنراتورها، بردهای آشکارساز، کامپیوتر مرکزی و … در آن به کار رفته است، به نکات دیگری توجه کنید.

شما باید نکاتی مانند، حداقل کارد مداوم سیستم، نحوه بازبینی تصاویر، قابلیت زوم بر روی تصاویر، نوع انرژی تابشی سیستم، سرعت نوار نقاله، مدت زمان آماده به کار دستگاه و وزن قابل تحمل نوار نقاله را در نظر داشته باشید تا بتوانید دستگاهی با کیفیت و مناسب خریداری نمایید.

در خرید دستگاه x-ray به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در انتخاب و خرید این محصولات همواره باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید دستگاهی با کیفیت و مناسب انتخاب و خریداری نمایید. وضوح تصاویر و کیفیت دوربین، محور ابعادی، طراحی و سهولت کاربری، نحوه نگهداری، کیفیت قطعات سخت افزاری و نرم افزاری و سایر قابلیت‌های دستگاه از جمله عواملی هستند، که می‌بایست در خرید این سیستم‌ها در نظر داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر برای نکات کلیدی در خرید دستگاه بازرسی ایکس ری کلیک نمایید.

سوالات متداول در خرید دستگاه ایکس ری

آیا استفاده از این سیستم‌های بازرسی به ما آسیبی وارد می‌کند؟

اشعه ایکس یکی از امواج الکترومغناطیسی است، که با توجه به طول موج بسیار پایین و قدرت بالایی که دارند، می‌توانند به راحتی درون اجسام نفوذ کنند.

تونل‌های تصویر برداری به طور کامل توسط پرده‌ها سربی و پانل‌های سرب پوشیده شده‌اند و از تابش اشعه ایکس به بیرون از تونل جلوگیری می‌کنند.

هم‌چنین این سیستم‌ها مطابق با استانداردهای CE اروپا و FCC آمریکا تولید و طراحی شده‌اند، که می‌توانند کیفیت این محصولات را تضمین کنند. به عبارتی دیگر این محصولات مطابق با الزامات اساسی قوانین مربوط به سلامت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست تولید شده‌اند و استفاده مکرر از آن‌ها هیچ ضرری برای ما ندارد.

آیا امکان اسکن دو طرفه در این سیستم‌ها وجود دارد؟

بله، امکان اسکن دو طرفه، قابلیتی است، که در بعضی از این سیستم‌ها وجود دارد و شما می‌توانید در هنگام خرید، دستگاهی را انتخاب نمایید تا بتواند از این قابلیت پشتیبانی کند.

قدرت نفوذ این دستگاه ها چقدر است؟

قابلیت تشخیص موادی، که توسط یک لایه فلزی به صورت کامل پوشیده شده است را با عبارت ضریب نفوذ در فولاد معرفی می‌کنند. قدرت نفوذ این تجهیزات به طور متوسط می‌تواند از ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر متغییر باشد. به عبارتی دیگر هرچه میزان نفوذ این سیستم‌ها بیش‌تر باشد، شناسایی و تشخیص محتویات داخل چمدان‌ها و بسته‌ها راحت‌تر خواهد بود.

ولتاژ ژنراتور اشعه ایکس چه تاثیری در شناسایی اشیا دارد؟

هرچه ابعاد تونل تصویربرداری بزرگ‌تر باشد، برای بازبینی دقیق‌تر به یک ژنراتور قوی‌تر و با ولتاژ بیش‌تر نیاز خواهد داشت. البته اگر ولتاژ ژنراتور از حد استاندارد بیش‌تر باشد، بدلیل نفوذ بسیار بالا امکان اسکن و تشخیص کامل تصاویر از بین می‌رود.

ولتاژ این ژنراتورها از ۱۴۰ تا ۴۵۰ کیلو وات با توجه به ابعاد و اندازه این دستگاه ها متغیر است. هم‌چنین تعداد ژنراتورها و مکان قرارگیری آن‌ها نیز می‌تواند در هر سیستم متفاوت باشد. به عنوان مثال موقعیت قرار گرفتن ژنراتورها و نحوه تصویر برداری آن‌ها می‌تواند:

  • تصویربرداری از پهلو
  • تصویربرداری دو جهته
  • تصویربرداری رو به بالا
  • تصویربرداری از بالا به پایین

در تصویربرداری دو جهته، درواقع از دو ژنراتور استفاده شده است و از دو جهت به صورت همزمان از بسته‌ها و چمدان‌های داخل تونل عکس برداری می‌شود. شما می‌توانید از این مدل دستگاه‌ها در مکان‌هایی که از نظر امنیتی بسیار حساس هستند استفاده نمایید.