در خرید دستگاه ایکس ری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در خرید دستگاه ایکس ری به چه نکاتی باید توجه کرد

فهرست مطالب

در خرید دستگاه ایکس ری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

خرید دستگاه ایکس ری یکی از مسائلی است، که شاید کار آسان و ساده‌ای به نظر نیاید. امروزه در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی مختلفی، این سیستم‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از این سیستم‌های پیشرفته می‌توان برای بالا بردن امنیت و بازرسی دقیق چمدان‌ها، کیف‌ها و … استفاده کرد. این دستگاه‌ها کاربردهای مختلفی دارند، که شما می‌توانید مطابق با نیاز و شناختی که از سازمان خود دارید مناسب‌ترین دستگاه را انتخاب نمایید.

در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی بیشتر شما با مشخصات فنی این دستگاه‌ها به عواملی که باید قبل از خرید این سیستم‌ها به آن‌ها توجه کنید، بپردازیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم در خرید دستگاه xray

به طور کلی این دستگاه‌ها وظیفه کنترل و بازرسی را بر عهده دارند و فرآیند بازرسی را با سرعت و دقت بسیار بالایی انجام می‌دهند. اما برای خرید این دستگاه‌ها باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین و بهترین دستگاه را انتخاب کنید. این عوامل عبارتند از:

ولتاژ ژنراتور ایکس ری

ولتاژ لامپ ایکس ری تابعی از میزان چگالی جسم مورد نظر و دهانه تونل دستگاه می‌باشد. به عبارتی دیگر هر چه ابعاد تونل دستگاه بزرگ‌تر باشد، برای بازرسی دقیق‌تر اجسام، به ژنراتور قوی‌تری نیاز خواهیم داشت.

البته رابطه بین ابعاد تونل و ژنراتور همیشه یک رابطه خطی نیست، بلکه باید نکاتی را در نظر داشت. به عبارتی دیگر اگر توان شتاب دهنده (ژنراتور) بیش از حد مجاز باشد، به دلیل نفوذ بالا، امکان تشخیص و شناسایی درست تصاویر امکان پذیر نخواهد بود.

ولتاژ ژنراتورهایی که در این دستگاه‌ها به کار رفته است، متفاوت است به عنوان مثال در دستگاه‌های کوچک از ولتاژ ۱۴۰ کیلو ولت و در دستگاه‌ها بزرگ‌تر از ولتاژهای قویی‌تری استفاده می‌کنند. درواقع نوع و بزرگی دستگاه‌ها در میزان قدرت این ژنراتورها تاثیرگذار است.

موقعیت قرار گرفتن و تعداد ژنراتورها

این دستگاه‌ها در مدل‌های مختلفی تولید و طراحی شده‌اند، محل قرارگیری این ژنراتورها می‌تواند در هر یک از این دستگاه‌ها متفاوت باشد. به صورت کلی این ژنراتورها در حالت معمول در بخش پایینی دستگاه قرار گرفته‌اند و اشعه تابشی را رو به بالا می‌تابانند.

با این وجود، این ژنراتورها می‌توانند در هر بخش از دستگاه ایکس ری قرار بگیرند، به عنوان مثال می‌توانند در چپ، راست، بالا و یا هر جهت دیگری قرار داشته باشند. حتی ممکن است در برخی از این دستگاه‌ها به جای یک ژنراتور از دو ژنراتور استفاده شود و هر کدام در یک قسمت از دستگاه قرار بگیرند.

در خرید دستگاه ایکس ری به چه نکاتی باید توجه کرد؟ ضریب نفوذ در فولاد و وضوح سیم

در این دستگاه‌ها، میزان نفوذ در فولاد یا به عبارتی تشخیص موادی که با پوشش فلزی پنهان شده‌اند، بسیار اهمیت دارد. هم‌چنین آشکار کردن یا شناسایی سیم‌های بسیار نازکی که می‌توانند در ساخت هرگونه بمب به کار روند، نیز بسیار مهم است.

ضریب نفوذ در فولاد یعنی قابلیت تشخیص و شناسایی اجسام و نوع آن، در حالتی که توسط یک حفاظ فلزی به صورت کامل پوشیده شده است. این پارامتر بر حسب میلی متر اندازه‌گیری می‌شود و می‌تواند بر اساس نوع و مدل دستگاه ضریب نفوذ آن‌ها در استیل از ۲۹ تا ۴۰ میلی‌متر باشد. هم‌چنین قدرت تشخیص سیم‌های فوق العاده نازک در کشف و شناسایی موارد تهدید کننده، بسیار اهمیت دارد.

تونل تصویر برداری ایکس ری

تونل تصویر برداری، سطح مقطعی است، که اجسام از داخل آن عبور می‌کنند و تصویربرداری انجام می‌شود. این سطح، توسط پرده‌ها و پانل‌های سربی، جهت جلوگیری از تابش اشعه ایکس به بیرون، محافظت می‌شود. البته ابعاد این تونل می‌تواند متفاوت باشد. این دستگاه‌ها بر اساس کاربردشان طول و عرض دهانه مشخصی دارند.

درواقع ابعاد این تونل‌ها براساس کاربردی، که دارند متفاوت است، این دستگاه‌ها در مدل‌های مختلفی از جمله دستگاه‌های بازرسی خودرویی، کیف و بسته و … در بازار وجود دارند. شما می‌بایست قبل از خرید این دستگاه، کاربرد و هدف خود را به طور کامل و دقیق مشخص کنید تا بتوانید بر اساس آن مناسب‌ترین دستگاه را انتخاب و خریداری نمایید.

نرم افزار مدیریت اسکن تصاویر

در کنار داشتن یک دستگاه خوب، وجود یک نرم افزار قدرتمند و قوی در کارکرد این سیستم‌ها بسیار موثر است. این نرم افزارها به اپراتور، امکان تشخیص و شناسایی هرچه بهتر نوع کالا و محتویات آن را می‌دهند. این نرم افزارها تصاویر دریافتی را با دقت بسیار بالایی تجزیه تحلیل و آنالیز می‌کنند و محل دقیق اشیای پنهان شده را نشان می‌دهند.

آنالیز تصاویر

آنالیز تصاویر براساس دو پارامتر انجام می‌شود. تعداد رنگ‌های قابل تفکیک و قابلیت اندازه‌گیری عدد اتمی می‌تواند دقیقا نوع و محل قرار گیری اجسام را نشان دهند. رنگ تصاویر نمایش داده شده در تصاویر رنگی اسکن ایکس ری به چگالی و نوع جسم مورد نظر بستگی دارد.

به عنوان مثال مواد عالی مانند کاغذ، لباس و بسیاری از مواد منفجره به رنگ نارنجی نشان داده می‌شوند و اجسام دیگری مانند آلمینیوم به رنگ سبز نشان داده می‌شود. هم‌چنین مواد معدنی مثل مس به رنگ آبی و مواد غیر قابل نفوذ مانند سرب به رنگ سیاه و سفید نمایش داده می‌شوند.

حداکثر تحمل بار دستگاه

یکی دیگر از نکاتی که باید در هنگام خرید این دستگاه‌ها در نظر داشته باشید تحمل حداکثر بار دستگاه است. به عنوار مثال شاید بخواهید در بعضی از اماکن تنها کیف‌های دستی و چمدان‌های سبک را بازرسی کنید، اما در جای دیگر بخواهید بسته‌های سنگین‌تر و با وزن بیشتر را مورد بازرسی قرار دهید. از این رو در هنگام خرید این دستگاه‌ها حتما به این موارد توجه داشته باشید تا دستگاهی مناسب و با کیفیت انتخاب و خریداری نمایید.

امکان اسکن دو طرفه

اگر به دنبال دستگاهی هستید که بتواند به صورت دو طرفه عمل کند، می‌توانید از دستگاه‌هایی که قابلیت اسکن دو طرفه دارند، استفاده نمایید. بعضی از این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند، که امکان اسکن دو طرفه را برای شما فراهم می‌کنند. در واقع این دستگاه‌ها می‌توانند از هر طرف که وسایل خود را بر روی سطح نقاله قرار دهید، اسکن و آنالیز آن‌ها را انجام دهند.

سرعت نقاله

سرعت نقاله یکی دیگر از فاکتورهایی است، که باید در هنگام خرید این دستگاه‌ها به آن توجه کنید. سرعت نقاله رابطه مستقیمی با سرعت انجام فرآیند بازرسی دارد. به بیان دیگر، این نقاله‌ها باید بتوانند در کم‌ترین مدت زمان ممکن با دقت بسیار بالایی بازرسی چمدان‌ها و بسته‌ها انجام دهند.

قابلیت طیف سنجی

این دستگاه‌ها قابلیت‌های طیف سنجی مختلفی دارند. این دستگاه‌ها می‌توانند در دو، چهار، شش و هشت طیف رنگ، محتویات داخل بسته‌ها و چمدان‌ها در تصاویر اسکن شده، نشان دهند. شما می‌بایست بر اساس میزان حساسیت سازمان و مراکز خود، این فاکتور را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید این دستگاه‌ها نمایید.

به عبارت دیگر دستگاه‌هایی که قابلیت طیف سنجی در دو رنگ را دارند، می‌توانند اشیای خطرناک را در دو رنگ به اپراتور نشان دهند. اما دستگاه‌هایی که دارای قابلیت طیف سنجی در شش رنگ را دارند، می‌توانند به صورت دقیق‌تری عمل کنند و با دقت بیش‌تری جزئیات داخل چمدان‌ها و بسته‌ها را کشف و شناسایی کنند.

سخن پایانی

اخیرا این دستگاه‌ها به طور گسترده‌ای مورد توجه سازمان‌ها و مراکز دولتی قرار گرفته است. شما با بهره‌مندی از این دستگاه‌ها می‌توانید بازرسی دقیق‌تر و جامع‌تری داشته باشید و امنیت اماکن خود را افزایش دهید. این دستگاه‌ها در مدل‌ها و انواع مختلفی متناسب با نیازهای مشتریان تولید و طراحی شده‌اند تا بتوانند در زمینه امنیت و بازرسی عملکرد خوبی از خود نشان دهند.