فهرست مطالب

آشنایی با راهبند و کاربرد آن

راهبند به وسیله‌ای گفته می‌شود، که در جهت ایجاد امنیت و کنترل ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تجهزات عمدتا در ورودی پارکینگ‌ها نصب می‌شوند و با کاهش سرعت خودروها، امکان بررسی دقیق‌تر سرنشین‌ها را برایمان فراهم می‌کنند.

شاید بارها هنگام ورود به پارکینگ‌های عمومی و یا بیمارستان‌ها با این تجهیزات برخورد کرده باشید.

نگهبانان با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانند خودروها را متوقف کنند و جلوی افرادی که اجازه ورود به آن محدوده را ندارند، بگیرند.

آیا وجود این دستگاه‌ها ضروری است؟

در جواب این سوال باید بگوییم بله!

چرا که بدون شک امنیت، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین چالش‌هایی است، که همه‌ی ما، از گذشته تا به امروز با آن سر و کار داریم.

این تجهیزات در اماکنی که از نظر امنیتی حساس هستند، بسیار کارآمد و کاربردی هستند و ورود و خروج خودروها را محدود می‌کنند.

انواع گیت‌های کنترل تردد خودرو

دستگاه‌های مختلفی برای کنترل تردد خودروها وجود دارد، از این تجهیزات در مراکز خصوصی و دولتی استفاده زیادی می‌شود.

به طور کلی این دستگاه‌ها به کمک یک سیستم محرک هیدرولیک یا الکترومکانیک حرکت می‌کنند. در ادامه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

گیت‌های الکترومکانیکی

گیت‌های الکترومکانیکی دارای یک موتور الکتریکی هستند، که باعث حرکت میله یا همان بازو می‌شوند.

ولتاژ منبع تغذیه این دستگاه‌ها ۲۴۰ و ۲۲۰ ولت می‌باشد. ولتاژ ۲۲۰ ولت نیروی بیشتری دارد و برای میله‌های سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هم‌چنین ولتاژهای ۲۴۰ ولت برای مکان‌های پر تردد و شلوغ بسیار مناسب هستند چون با سرعت بیشتری عمل می‌کنند و امکان استفاده از باطری در زمان‌هایی که به برق دسترسی نداریم را برای ما فراهم می‌کنند.

راهبند هیدرولیکی

این نوع دستگاه‌ها هم دارای یک موتور الکتریکی هستند، اما نحوه عملکرد آن‌ها با دستگاه الکترومکانیکی کاملا متفاوت است.

این گیت‌ها دارای یک پمپ روغن، محفظه روغن و سیلندر هستند، که با روشن شدن موتور، پمپ با فشار روغن را به سمت سیلندر پمپاژ می‌کند.

در نهایت این عمل باعث بالا و پایین شدن پیستون شده و میله (بازو) تغییر وضعیت می‌دهد.

فرق گیت الکترومکانیک و هیدرولیک در چیست؟

گیت‌های الکترومکانیک نسبت به گیت‌های هیدرولیک‌‌ قیمت مقرون به صرفه‌ و مناسب‌تری دارند. همچنین قابلیت پشتیبانی از باتری در زمان قطعی برق باعث شده تا گیت‌های الکترومکانیک محبوبیت بیشتری داشته باشند.

هم‌چنین گیت‌های هیدرولیک در مکان‌های خیلی شلوغ و پر تردد بهتر عمل می‌کنند و استهلاک مکانیکی کم‌تری نیز دارند.

راه بند اتوماتیک میله‌ای

این دستگاه‌ها جزو یکی از تجهیزاتی هستند، که امروزه کاربردهای زیادی دارند و جزو متداول‌ترین و رایج‌ترین دستگاه‌هایی هستند، که برای کنترل ورود و خروج خودروها در اماکن مختلفی استفاده می‌شوند.

میله متحرک این دستگاه‌ها عمدتا از جنس آلیاژ آلومینیوم ساخته شده، که علاوه بر اینکه باعث مقاومت بیشتر آن می‌شود، وزن بسیار کمی هم نیز دارند و عملکرد دو طرفه آن‌ها باعث کارایی بیشتر این دستگاه‌ها شده است.

فاکتورهایی که هنگام خرید باید به آن توجه کرد

آشنایی با راهبند

این دستگاه‌ها هم مانند سایر تجهیزات امنیتی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. هم‌چنین فاکتورهای زیادی در انتخاب و خرید یک گیت کنترل تردد خودرو مناسب، که بتواند پاسخگوی همه‌ی نیاز شما باشد، تاثیر دارند.

یکی از فاکتورهایی که در خرید این دستگاه باید مورد اهمیت قرار داد، جنس بدنه است، با توجه به اینکه این گیت‌ها اکثرا در محیط‌های بیرونی استفاده می‌شوند، باید در مقابل ضربه و انواع شرایط آب و هوایی مقاوم باشند.

پس انتخاب یک گیت با طول عمر مناسب، باعث می‌شود تا در آینده هزینه نگهداری کم‌تری را برای ما رقم بزند.

فاکتورهای دیگری نیز در انتخاب این تجهیزات اهمیت دارد، مانند:

  • طول بازو
  • میزان ولتاژی که منبع تغذیه نیاز دارد
  • سرعت حرکت میله
  • میزان ترددهای روزانه‌
  • گشتاورو توان موتور

بنابراین در هنگام انتخاب یک دستگاه مناسب باید حتما نوع کاربرد و میزان تردد را در نظر داشت.

نحوه عملکرد 

همانطور که اشاره کردیم از این گیت‌ها می‌توان به عنوان سدی که مانع از ورود و خروج اتومبیل‌ها می‌شود استفاده نمود.

زمانی که یک اتومبیل به دستگاه نزدیک شود، در صورت تایید نگهبان با استفاده از ریموت میله(بازو) دستگاه بالا می‌رود و خودرو می‌تواند به آن محدوده وارد شود.

همگی این دستگاه‌ها به یک سنسور تشخیص مانع مجهز هستند و تا زمانی که خودرو به طور کامل از مانع عبور نکند میله یا همان بازو پایین نمی‌آید.

هم‌چنین در کنار این تجهیزات می‌توان از دستگاهایی مانند اکسس کنترل، دوربین‌های پلاک خوان، آنتن‌های برد بلند و … استفاده کرد، که علاوه بر اینکه باعث هوشمند سازی سیستم پارکینگ‌ها می‌شود به بیشتر شدن امنیت در این اماکن هم کمک زیادی می‌کند.

این دستگاه‌ها در چه مکان‌هایی کاربرد دارند؟

این تجهیزات در مکان‌های زیادی قابل استفاده هستند، که می‎توانند در ورودی پارکینگ‌های عمومی و اختصاصی، بیمارستان‌ها، کارخانجات، مراکز اداری، ورودی مراکز خرید، هتل‌ها و … نصب شوند و کنترل خودروها را برای ما فراهم کنند.

سخن آخر

این گیت‌ها روشی ساده برای کنترل ترددها و بالا بردن امنیت مجموعه‌ها می‌باشد، که قبل از خرید آن‌ها باید محل نصب و قرارگیری را هم در نظر داشته داشت تا بتوان دستگاهی متناسب باید میزان تردد روزانه انتخاب کرد.

پس اگر به دنبال راهکاری برای کنترل دقیق‌تر تردد و ورود و خروج  اتومبیل‌ها هستید، این دستگاه‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.