فهرست مطالب

11 روش مهم در شناخت گیت کنترل تردد شیشه‌ای خوب این روزها واژه امنیت در مکان‌های مختلف، اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. این مورد به ویژه در خصوص سازمان‌ها و مراکز شلوغ و پرتردد، با جدیت و حساسیت بیشتری دنبال شده و به همین دلیل کارفرمایان مایل‌اند تا از بهترین شیوه‌های کنترل و نظارت در امر ورود و خروج افراد بهره برده و واژه امنیت را به خوبی برای مراکز و شرکت‌های خود تعریف کنند، یکی از دستگاه‌هایی که در محل ورودی این مکان‌ها نصب می‌شود، گیت کنترل بوده که از انواع مختلف و کاربری‌های گوناگونی بهره می‌برد. البته هر کدام از انواع آن می‌تواند بسته به میزان تردد، ماهیت مکان مورد استفاده و خواسته کارفرما، کاربری‌ها و امکانات ویژه‌ای ارائه دهد. یکی از انواع گیت‌های پرطرفدار، گیت کنترل تردد شیشه‌ ای است. در ادامه قصد داریم تا با این گیت بیشتر آشنا شده و درخصوص روش‌های شناخت گیت تردد شیشه‌ای خوب، توضیحاتی ارائه دهیم.

گیت کنترل تردد شیشه‌ای چیست؟

گیت کنترل تردد شیشه ای، وسیله‌ای است که جهت کنترل تردد و مدیریت ورود و خروج افراد، در مکان‌های شلوغ و عمومی کاربرد دارد. به همین دلیل، از این نوع گیت‌های شیشه ای، جهت کنترل عبور و مرور افراد استفاده می‌کنند، اما در اینجا پرسشی مطرح می‌شود که چرا به آن‌ها گیت‌های شیشه‌ای گفته می‌شود؟ دلیل این نام، استفاده از باله‌های شفاف در این نوع گیت است.

گیت‌های کنترل تردد شیشه ای، در انواع مختلفی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی مانند مدل فلپ و اسلایدی اشاره کرد. نوع فلپ جهت کنترل عبور و مرور و حضور و غیاب افراد در سازمان‌ها و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمونه فلپ، مانند همان مدل هایی است که بیشتر در ایستگاه‌های مترو کاربرد دارند؛ به همین دلیل به آن‌ها گیت‌های مترویی نیز گفته می‌شود.

به طور کلی، محل قرارگیری گیت‌های شیشه ای، فارغ از انواع آن‌ها، به صورت کناری و میانی خواهد بود. جایی که انواع شیشه‌ای فقط از یک سمت دارای باله بوده و مدل‌های میانی از هر دو سمت باله دارند و برای مکان هایی که نیاز به قرارگیری چند گیت است، مورد استفاده قرار می گیرند.

 یک گیت شیشه‌ای خوب چه مشخصاتی دارد؟

در پاسخ به این سوال، ابتدا باید بررسی شود که چه مواردی باعث می‌شود تا کیفیت یک گیت شیشه‌ای خوب افزایش یافته و چه امکانات و کاربری‌هایی، در بین دیگر گیت‌های کنترل تردد، این نمونه را به انتخابی مطمئن و قابل قبول تبدیل می‌کند، به عنوان مثال، گیت کنترل تردد شیشه‌ای خوب، باید از مشخصات ذیل برخوردار باشد:

۱- پشتیبانی از تمامی سیستم‌های کنترل تردد

یک گیت شیشه‌ای خوب، باید همه چیز تمام باشد، این بدان معنی است که اگر این گیت مدرن است، از تمامی سیستم‌های کنترل تردد باید پشتیبانی کند و در این خصوص، نقص و کمبودی نداشته باشد؛ چرا که در غیر این صورت، خریدارانی که همیشه به دنبال محصول کاملی هستند، به سراغ دیگر گزینه‌های موجود در بازار می‌روند.

۲- مجهز به خروجی رله سریع و کارآمد

رله (Relay) نوعی کلید الکترونیکی است که با هدایت مدار الکتریکی، به سرعت باز و بسته می‌شود. سرعت عمل این بخش در یک گیت شیشه ای، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا ممکن است هر لحظه و بنا به دلایل امنیتی، نیاز به بسته شدن یا باز شدن گیت با سرعت هرچه تمام‌تر باشد و در این خصوص، یک رله سریع، کارآمدی خود و گیت کنترل را ثابت خواهد کرد.

۳- پشتیبانی از پروتکل هایwifi,RS232,RS2

استفاده از سیستم‌های سریع در انتقال داده ها، در گیت‌های شیشه‌ای از اهمیتی دوچندان برخوردار شده است؛ زیرا با استفاده از پروتکل‌های RS232 و RS2، سرعت عملکرد گیت‌های شیشه‌ای و پاسخ دهی مناسب آن‌ها به بهترین نحو انجام خواهد شد.

۴- پشتیبانی از حالت اورژانسی

برای مواقع اضطراری و وضعیت‌های اورژانسی، گیت‌های کنترل تردد اغلب از یک وضعیت خاص اورژانسی پشتیبانی می‌کنند تا به عنوان مثال در هنگام وقوع زلزله یا آتش سوزی، بتوان با فعال کردن این گزینه تمام گیت‌های فعال را در یک آن باز کرد.

۵- بدنه مقاوم

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک گیت شیشه‌ای خوب باید از آن برخوردار باشد، بدنه محکم و مقاوم است. این گیت‌ها نباید در اثر ضربه و تصادم، از شکل و فرم خارج شده و کارایی خود را به دلیل نقص فنی از دست بدهند. به همین دلیل استفاده از فولاد ضد زنگ با گریدهای مناسب، از جمله اولویت‌هایی است که در ساخت بدنه گیت‌های شیشه‌ای لحاظ می‌شود. به علاوه اینکه بخش پره‌ای و شیشه‌ای گیت نیز باید از میزان مقاومت بالایی برخوردار باشد؛ زیرا عدم کارکرد مناسب پره‌ها و نقص در باز و بسته شدن آن‌ها، احتمال برخورد افراد را به آن افزایش داده و به همین دلیل این بخش باید دوام و مقاومت خوبی داشته باشد.

۶- سرعت پاسخ‌دهی بالا

از آن‌جایی که گیت‌های شیشه ای، در مراکز پرتردد و سازمان‌های شلوغ نصب می‌شوند، سرعت پاسخ دهی بالایی نیز باید داشته باشند؛ زیرا در غیر این صورت و با اولین کاستی و کاهش سرعت و نقص در این مورد، ترافیک پرسنل و افراد در پشت گیت شیشه ای، موردی خوشایند نخواهد بود و به اتلاف وقت می انجامد.

11 روش مهم در شناخت گیت کنترل تردد شیشه‌ای خوب

 ۷- استهلاک پایین

به طور حتم، مراکز و سازمان‌هایی که به خرید چندین دستگاه از گیت‌های شیشه‌ای اقدام می‌کنند، مایل‌اند که این دستگاه‌ها از استهلاک بسیار پایینی برخوردار باشند؛ چرا که هزینه قابل توجهی پرداخته و در نظر دارند کالای دریافتی آن‌ها، در اکثر موارد، از جمله استهلاک و هزینه پایین تعمیرات و نیاز به حداقل هزینه برای نگهداری، از ارزش بالا و قابل قبولی برخوردار باشد، بنابراین مقوله استهلاک پایین، یکی از گزینه‌هایی است که در زمینه گیت‌های شیشه ای، مدنظر کارفرمایان و خریداران قرار می‌گیرد.

۸- بدنه زیبا و مدرن

درست است که گیت‌های شیشه‌ای، از نظر فرم و زیبایی شناسی، شکلی معمولی و به دور از ظرافت دارند؛ اما هماهنگی بدنه آن‌ها با دیگر اجزای سالن و محل قرارگیری آن‌ها می‌تواند زیبایی عمومی ایجاد کرده و حس متفاوتی در مکان مورد نصب ایجاد کند؛ به همین دلیل است که اکثر گیت‌های شیشه ای، به رنگ نقره‌ای بوده که حس مدرن بودن و زیبایی خوبی را منتقل می‌کند.

۹- برخورداری از سنسور مادون قرمز

فناوری مادون قرمز باعث ایجاد امنیت شده و از برخورد باله‌های گیت شیشه‌ای به بدن افراد در هنگام تردد، جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه این فناوری، ورود غیر مجاز را جلوگیری کرده و این مورد را با هشدار صوتی اطلاع می‌دهد.

۱۰- برخورداری از درجه حفاظت فیزیکی و قابلیت استفاده در تمامی شرایط جوی

به طور حتم مراکز و سازمان‌هایی که از گیت‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند، در مکان‌ها و شهرهایی با شرایط اقلیمی و جوی متفاوت قرار دارند؛ بنابراین، گیت‌های شیشه‌ای باید از درجه حفاظت فیزیکی بالایی برخوردار بوده تا قابلیت استفاده در انواع شرایط جوی و اقلیمی را تضمین کنند.

۱۱- برخورداری از امکانات ویژه برای معلولین

در گیت‌های کنترل تردد باید حداقل یکی از ورودی‌ها تحت عنوان ۹۰ سانتیمتری باشد تا افراد کم‌توانی که از صندلی چرخ دار استفاده می‌کنند نیز بتوانند به راحتی از آن عبور کنند و مشکلی در تردد آن‌ها ایجاد نشود.

جمع بندی

گیت‌ کنترل تردد شیشه ای، یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین نمونه‌ها در بین انواع گیت‌ها محسوب می‌شود. این گیت‌ها با برخورداری از مدرن‌ترین سیستم‌های حفاظتی، فناوری‌های پیشرفته و قابلیت تجهیز به سیستم‌های کنترل دسترسی و حضور و غیاب، نقش مهمی در امنیت و مدیریت تردد شرکت‌ها و سازمان‌ها ایفا می‌کنند، همچنین در این روزها که واژه برقراری امنیت در اکثر مکان‌های شلوغ و پرتردد، به یکی از دستورالعمل‌های اصلی در هر سازمانی تبدیل شده، این گیت‌ها نیز می‌توانند نظر کارفرمایان را جلب کرده و نیازهای آنان را برآورده نمایند.