فهرست مطالب

اتوماسیون باشگاهی چیست؟ قبل از اینکه بخواهیم به تعریف اتوماسیون باشگاهی بپردازیم، بهتر است بدانید که امروزه با بالا گرفتن تب ورزش و سلامتی در جامعه، مردم علاقه و توجه بیش‌تری نسبت به مجموعه‌های ورزشی پیدا کرده‌اند و همواره در تلاش هستند تا زندگی سالم‌تری داشته باشند.

همه‌ی ما به دنبال این هستیم تا تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنیم، مهم نیست این تغییرات بزرگ هستند یا کوچک مهم این است، که باعث افزایش سلامت و بهبود کیفیت زندگی ما شوند. این تغییرات می‌تواند شامل جای دادن ورزش به برنامه روزانه خود به صورت روتین و منظم باشد یا ترک عادت‌های بد و خوردن غذاهای سالم‌تر باشد.

از این رو، امروزه شاهد آن هستیم که مجموعه‌های ورزشی مختلفی در رشته‌های ورزشی متنوعی راه‌اندازی شدند و این امکان را به علاقمندان در رشته‌های ورزشی مختلف می‌دهند تا براساس علایق و سلیقه‌های خود، رشته ورزشی که در آن موفق‌تر هستند را انتخاب کنند. اما حالا بپردازیم به بحث اصلی این مقاله:

اتوماسیون مدیریت باشگاهی چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از این سیستم‌ها داشته باشیم، درواقع به ساز و کار مجموعه تجهیزات نرم افزاری و سخت و افزاری گفته می‌شود که موجب افزایش بهره‌وری و مدیریت بهتر صاحبین مجموعه‌های وزرشی می‌شوند.

شما با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانید کنترل و مدیریت کامل مجموعه خود را در دست بگیرید و عملکرد فوق العاده‌ای را ارائه دهید. اما در این‌جا یک سوالی به وجود می‌آید، که این اتوماسیون شامل چه تجهیزاتی است؟

  • نرم‌افزار باشگاهی
  • گیت کنترل تردد
  • کارت‌های RFID
  • قفل کمد هوشمند
  • مچ بندهای الکترونیکی

این موارد از جمله تجهیزاتی هستند که ترکیب همه‌ی آن‌ها باعث به وجود آمدن یک اتوماسیون جامع و کامل، برای مدیریت یک مجموعه وزرشی می‌شود. البته لازم به ذکر است، که برخی از این تجهیزات به صورت اختیاری است و افراد می‌توانند با توجه به نیاز و ضرورت‌های مجموعه خود مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنند.

در ادامه به معرفی و نحوه عملکرد هر یک از این تجهیزات می‌پردازیم.

نرم افزار باشگاهی

این نرم افزار از سری نرم افزارهایی است، که به مدیران سالن‌ها و مجموعه‌های ورزشی کمک می‌کند تا باشگاه خود را آن طوری که می‌خواهند مدیریت کنند و بر عملکرد بخش‌های مختلف آن از جمله مدیریت کمدها، باز یا بسته کردن گیت، تخصیص اعتبار برای اعضا جهت استفاده از خدمات مجموعه و … نظارت داشته باشند.

با استفاده از از این نرم افزار می‌توانید به صورت لحظه‌ای اعضا را مانیتورینگ و کنترل کنید و ساعات ورود و خروج و تردد آن‌ها را زیر نظر داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید مدیریت امور حسابداری از جمله هزینه‌ها و درآمدها، صدور صورتحساب و … را به این نرم افزارها بسپارید.

مهم‌ترین ویژگی که این نرم افزارها باید داشته باشند رابط کاربری ساده و دسترسی آسان و سریع است. درواقع این سیستم‌ها علاوه بر اینکه باعث رشد و ارتقای کسب و کار شما می‌شوند این امکان را می‌دهند تا با تعیین برنامه تمرینی، هر یک از اعضا بتوانند روند پیشرفت خود را به صورت اصولی در هر لحظه مشاهده کنند.

قابلیت‌ها و امکانات این نرم افزارها به همین مواردی که ذکر شد، محدود نمی‌شود بلکه این نرم افزارها قابلیت‌ها بسیار زیاد دیگری نیز در اختیارتان می‌گذارند، که در مقاله‌های بعدی به طور مفصل‌تری به آن‌ها خواهیم پرداخت تا با این نرم افزار منحصر به فرد بیش‌تر آشنا شوید.

اتوماسیون باشگاهی چیست؟

گیت تردد باشگاهی

در حقیقت کنترل ورود و خروج افراد در یک مجموعه ورزشی کار دشواری است، حتی ممکن است، با به کارگرفتن یک نیروی انسانی برای نظارت و کنترل بر تردد افراد، نیز دچار خطا و اشتباه شویم.

یک مجموعه ورزشی چند منظوره را در نظر بگیرید، که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و ورزشکاران در سانس‌های مختلفی برای انجام برنامه تمرینی خود مراجعه می‌کنند. کمی که بیش‌تر فکر کنیم خواهیم فهمید که به کارگیری این گیت‌ها در مجموعه‌های ورزشی یک ضرورت به حساب می‌آیند.

این گیت‌ها را می‌توانید در ورودی باشگاه‌های خود نصب کنید و افراد در هنگام ورود در صورتی که در روز و ساعت مجاز مراجعه کرده باشند و کارتشان دارای اعتبار باشد، می‌توانند از گیت عبور کنند. در غیر این صورت گیت آلارم می‌دهد و مانع از ورود آن‌ها می‌شود.

مهم‌ترین کاربردی که این گیت‌ها دارند، برقراری نظم در مجموعه و جلوگیری از مشکلات ناشی از بی نظمی است. به عبارت دیگر با بهره‌مندی از این گیت‌ها می‌توانید میزان ترددها و ورود و خروج همه‌ی افراد به فضای مجموعه ورزشی خود را تحت کنترل بگیرید.

کارت RFID و مچ بند الکترونیکی

در هنگام ثبت نام، کارت‌‎های مخصوصی برای اعضا صادر می‌شود که افراد می‌توانند آن‌ها را به دفعات شارژ کنند و حتی از آن‌ها برای استفاده از سایر خدمات مجموعه مانند بوفه استفاده کنند. هم‌چنین ورزشکاران با استفاده از این کارت‌ها یا مچبندها می‌توانند تردد خود را ثبت کنند و به کمد خود دسترسی داشته باشند.

قفل کمد باشگاهی

در گذشته کمدهای سالن‌های ورزشی با استفاده از قفل‌های سنتی و با کلیدهای میکانیکی کار می‌کردند و مشکلات فراوانی مثل سرقت، گم شدن کلید و… را برای مراجعه کنندگان و مدیران مجموعه‌ها ایجاد میکردند. اما امروزه این قفل‌های هوشمند به راحتی بر روی انواع کمدهای رختکن و … نصب می‌شوند و آسایش، امنیت و اطمینان خاطر را برای شما به ارمغان می‌آورند.

سخن پایانی

به طور کلی اگر به فکر هوشمندسازی مراکز ورزشی خود هستید، به کارگیری این سیستم‌ها می‌تواند در رسیدن شما به اهدافتان بسیار مفید واقع شوند. به علاوه، این سیستم‌ها می‌توانند هم از لحاظ نظم و هم از لحاظ امنیت نقش مهمی در روند مراکز ورزشی داشته باشند و افراد زیادی را به سمت مجموعه شما جذب کنند.