فهرست مطالب

آشنایی با عملکرد دستگاه گشت و نگهبانی

امروزه استفاده از دستگاه گشت و نگهبانی در سازمان‌ها، کارخانه‌ها و مراکزی که نیاز به حراست و نگهبانی دارند، امری مهم و ضروری است. اما سوالی که به طور مرتب ذهن کارفرمایان و صاحبین مشاغل را به خود درگیر کرده، این است، که آیا نگهبانانی که استخدام کرده‌اند واقعا به وظایفشان متعهد هستند یا خیر؟

آن‌ها به دنبال یک سیستم قابل اعتماد هستند تا بتوانند امنیت اموال و دارایی‌هایشان را بالا ببرند و مدیریت بهتر و جامع‌تری را پیاده کنند. در این جا است، که دستگاه‌های گشت و نگهبانی اهمیت زیادی پیدا می‌کنند.

در ادامه این مقاله به نحوه عملکرد و ویژگی‌های این دستگاه می‌پردازیم، تا ضمن آشنایی بیش‌تر شما با این دستگاه‌ها به شما در خرید و انتخاب این سیستم کمک کرده باشیم.

نحوه عملکرد دستگاه گشت نگهبانی

طرز کار با این دستگاه‌ها بسیار ساده و راحت می‌باشد. شما باید قبل از هر کاری و بر اساس اولویت‌های خود یک مسیر گشت زنی طراحی کنید.

شما می‌توانید این مناطق گشت زنی را بر اساس پارامترهای مختلفی مثل میزان حساسیت و … به ترتیب مشخص کنید و تگ‌های RFID  را در این مناطق نصب کنید.

نگهبانان طبق جدول زمانبندی سر یک ساعت مشخصی در پست خود حاضر می‌شوند و از این نقاط سرکشی می‌کنند. آن‌ها باید با دقت لازم تمام موارد را بررسی کنند و هر مورد مشکوکی را گزارش دهند. در بعضی از این دستگاه‌ها از یک سنسور اثر انگشت استفاده شده است، که این امکان را به نگهبانان می‌دهد تا حضور خودشان را اعلام کنند.

ثبت هویت نگهبان باعث می‌شود تا از حضور فرد دیگری به جای نگهبان جلوگیری کنید و مانع از سو استفاده افراد غیر مجاز شوید. نگهبان بعد از ثبت اثر انگشت خود، دستگاه را به تگ نزدیک می‌کند و رویداد مورد نظر خود را ثبت می‌کند.

این دستگاه‌ها زمان شروع گشت زنی را به نگهبانان یادآوری می‌کنند و مانع از فراموشی وظایفشان می‌شوند. این قابلیت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است، که باعث شده تا این دستگاه نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

ویژگی‌های دستگاه گشت زنی

این دستگاه‌ها علاوه بر اینکه باعث می‌شوند تا ما نظارت بهتری بر عملکرد پرسنل امنیتی خود داشته باشیم، به سبک‌تر شدن وظایف نگهبانان نیز کمک زیادی می‌کنند.

با وجود این دستگاه‌ها نگهبانان دیگر نیازی به نوشتن گزارشات مربوط به عملکرد خود در دفترچه ندارند و نیازی نیست تا زمان خود را صرف انجام این کار کنند. اما این دستگاه‌ها ویژگی‌های دیگری نیز دارند، که باعث محبوبیت زیاد این دستگاه‌ها شده است.

قابلیت اطمینان

استفاده از این دستگاه‌ها یک راه حل مطمئن و قابل اعتماد می‌باشد، که باعث افزایش کیفیت بازرسی می‌شوند.

نگهبانان باید با دقت زیادی تمام نقاط گشت زنی را تحت پوشش قرار دهند و نباید هیچ نقطه‌ای را از دست بدهند. چرا که سهل انگاری و کم توجهی نگهبانان می‌تواند عواقب بدی را به دنبال دشته باشد.

سهولت استفاده

یکی از شاخص‌های مهم که باید در یک سیستم امنیتی به دنبال آن باشید، سادگی و سهولت استفاده از این دستگاه‌ها می‌باشد.

دستگاه‌های زیادی وجود دارند، که ممکن ‌است کار کردن با آن‌ها برای شما پیچیده و سخت باشد. اما این دستگاه‌ها به قدری آسان و طرز کار با آن ساده می‌باشد، که هر فردی با هر سطح دانشی می‌تواند از آن استفاده کند.

آشنایی با عملکرد دستگاه گشت و نگهبانی

دسترسی سریع به اطلاعات

در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن این دستگاه‌ها باید بتوانند اطلاعات جمع‌آوری شده را در سریع‌ترین زمان ممکن به سرپرستان و مسئولان بخش امنیتی انتقال دهند. به عنوان یک مدیر و یا سرپرست تیم امنیتی باید فعالیت نگهبانان را به طور لحظه‌‍ای رصد کنید.

اطلاعات حاصل از گشت زنی نگهبان از اهمیت زیادی برخوردار است. فرض کنید نگهبان در حین گشت زنی متوجه نشت آب در یک بخشی شود یا با یک مورد اضطراری رو به رو شود.

در این لحظه باید بدون هیچ تاخیری به آن مسئله رسیدگی کرد، چرا که ممکن است باعث وقوع یک حادثه شود و صدمات جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

کم حجم و سبک بودن

این دستگاه‌ها جای زیادی را اشغال نمی‌کنند و به راحتی داخل کیف کمری قرار می‌گیرند. هم‌چنین سبک بودن آن‌ها یکی دیگر از مزیت این دستگاه‌ها است، که باعث شده به راحتی قابل حمل باشند.

این دستگاه‌ها فرایند گشت زنی را به فرایندی خودکار تبدیل می‌کنند و دیگر نیازی نیست تا نگهبانان گشت زنی و بازرسی از مناطق مختلف را به شکل سنتی انجام دهند.

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم طرز کار با این دستگاه بسیار ساده و راحت می‌باشد. نگهبانان با همراه داشتن این دستگاه‌ها می‌توانند در بازه‌های زمانی تعیین شده، به مناطق مختلف سرکشی کنند و ساعت و زمان دقیق بازرسی خود را ثبت کنند.

امروزه استفاده از این دستگاه‌ها یکی از الزماتی است، که در اماکن مختلفی استفاده می‌شوند. هر مجموعه و سازمانی می‌تواند از این دستگاه‌ها برای خودکار سازی فرآیند گشت زنی استفاده کند و مدیریت بهتری بر کنترل و بازرسی مناطق تحت نگهبانی داشته باشد.