فهرست مطالب

دستگاه گست و نگهبانی چیست؟ دستگاه گشت و نگهبانی یکی از ابزارهای کاربردی و مقرون به صرفه است، که فرآیند نگهبانی را بسیار راحت و ساده می‌کند. همه ما به خوبی از اهمیت شغل نگهبانی با خبر هستیم و به خوبی می‌دانیم که این شغل از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

این شغل نیازمند دقت و توجه بسیار بالایی است، چرا که نگهبانان و پرسنل امنیتی وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارند. اما مسئله‌ی نگران کننده این است، که آیا نگهبانان وظایفشان را به اندازه کافی جدی می‌گیرند؟ آیا وظایفشان را پشت گوش نمی‌اندازند و یا به موقع به آن‌ها عمل می‌کنند؟

در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل به معرفی این دستگاه‌ها بپردازیم و به اینکه اصلا این دستگاه چیست، عملکرد آن به چه شکل است، برای چه مکان‌هایی مناسب است و چه مزایایی دارد، خواهیم پرداخت، پس ادامه این مقاله را از دست ندهید.

دستگاه گشت زنی چیست؟

گشت امنیتی یکی از وظایف اولیه پرسنل امنیتی به شمار می‌رود، به عبارت دیگر اصطلاح گشت فعالیتی است، که برای مراقبت از یک منطقه با سرکشی و بازرسی منظم تعریف می شود.

برقراری امنیت یکی از مهم‌ترین مسائلی است، که در سازمان‌ها و شرکت‌ها با آن رو به رو هستیم. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید فرآیند مربوط به بازرسی را به طور دقیق‌تر و طبق برنامه از پیش تعیین شده، جلو ببرید.

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، این دستگاه‌ها کار نگهبانان را بسیار ساده و راحت می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای خودکار سازی فرآیند بازرسی استفاده نمود. هم‌چنین این امکان را می‌دهند تا نگهبانان به طور مداوم به مناطق مشخص شده سرکشی کنند و امنیت یک مجموعه را به شکل هوشمندانه‌ای افزایش دهند.

از این سیستم‌ها در اماکن مختلفی می‌توان استفاده نمود، به عبارتی دیگر این سیستم‌ها امنیت اماکن را به شکل قابل توجه‌ای افزایش می‌دهند و باعث برقراری نظم و انضباط می‌شوند.

نگهبانان باید با دقت بسیار بالایی تمامی مناطق را مورد بازرسی قرار دهند و هرگونه مشکلات احتمالی را گزارش دهند. از این دستگاه‌ها می‌توان در سازمان‌ها‌، مراکز تجاری، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، انبارها و … استفاده نمود.

دستگاه گشت نگهبانی چگونه کار می‌کند؟

قبل از هر چیزی می‌توان مراحل گشت زنی را در ۴ مرحله خلاصه کرد.

  1. نصب تگ‌های RFID در مناطق از قبل مشخص شده
  2. انجام مراحل گشت زنی توسط نگهبانان
  3. انتقال و دانلود اطلاعات ذخیره شده به نرم افزار
  4. بررسی اطلاعات موجود در نرم افزار توسط سر پرست

این دستگاه‌ها به صورت check point عمل می‌کنند، به عبارت دیگر نگهبانان به صورت نقطه به نقطه به مکان‌های از قبل تعیین شده، سرکشی می‌کنند.

در این مکان‌ها یکسری تگ‌های RFID  نصب شده است، که نگهبانان با استفاده از این دستگاه‌، تگ‌ها را اسکن می‌کنند و رویداد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

بر روی این دستگاه‌ها یک سنسور اثر انگشت تعبیه شده است، که نگهبانان باید قبل و بعد از اسکن تگ، ابتدا هویت خود را در این دستگاه‌ها ثبت نمایند.

از این دستگاه‌ها نیز می‌توان به عنوان یک دستگاه حضور و غیاب قابل حمل نام برد، در واقع با استفاده از این قابلیت می‌توان اطمینان حاصل کرد، تا هر یک از نگهبانان سر ساعت در پست خود حاضر شوند.

نگهبانان ممکن است بدون هماهنگی پست خود را ترک کنند و یا با فرد دیگری جا به جا نمایند. در نتیجه اسکن اثر انگشت به عنوان راه حلی مناسب از تمامی این اقدامات جلوگیری می‌کند.

نگهبانان طبق برنامه از پیش تعیین شده به طور منظم ابتدا به نقطه شماره یک سرکشی می‌کنند و سپس به ترتیب مناطق دو، سه و … را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

در آخر اطلاعات ذخیره شده در دستگاه به نرم افزار انتقال داده می‌شود و گزارشات کاملی از عملکرد پرسنل امنیتی در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

این سوابق گشت در واقع نوعی گزارش کار محسوب می‌شوند، درست همانطور که کارمندان عادی شرکت نیاز به نوشتن گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه دارند، نگهبانان نیز باید گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند.

مزایای استفاده از دستگاه گشت زنی نگهبانی

مزایای استفاده از دستگاه گشت زنی نگهبانی

این دستگاه‌ها پرتابل و قابل حمل هستند و دارای ابعاد بسیار مناسبی می‌باشند، هم‌چنین این دستگاه‌ها با ظرفیت‌های مختلفی در بازار وجود دارند، که می‌توانید مطابق با نیازتان مناسب‌ترین دستگاه را انتخاب نمایید.

این دستگاه‌ها قابلیت‌ها و مزایای بسیار زیادی دارند، مانند:

نظارت دقیق بر عملکرد پرسنل

افزایش سطح امنیت

افزایش راندمان کاری

ارائه گزارشات کامل و دقیق از عملکرد پرسنل

امکان تعریف نقاط گشت زنی بر اساس جدول زمان‌بندی

دوام بالا و امکان استفاده در هر شرایط آب و هوایی

بررسی خودکار کارایی نگهبانان مجموعه

قابلیت ضد آب و ضد ضربه بودن

مشخص کردن شیفت‌های کاری نگهبان‌ها

جمع بندی

این دستگاه‌ها عملیات مربوط به سازماندهی و اجرای گشت زنی را به فرآیندی خودکار و دیجیتالی تبدیل می‌کند و این امکان را به نگهبانان می‌دهند تا تمامی مشاهداتی که در طول گشت زنی به دست می‌آورند را بررسی و ثبت نمایند.

این دستگاه‌ها علاوه بر اینکه باعث افزایش کیفیت بازرسی و حراست می‌شوند، به بهبود عملکرد پرسنل امنیتی نیز کمک زیادی می‌کنند.