فهرست مطالب

مزایای استفاده از دستگاه گشت و نگهبانی  دستگاه گشت و نگهبانی وسیله‌ای برای بررسی و ثبت زمان اجرای بازرسی توسط نگهبان می‌باشد. این سیستم‌ها به طور کلی از سه بخش پاترول یا همان دستگاه گشت زنی، تگ‌های RFID و نرم افزار تشکیل شده‌اند.

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال استخدام نگهبانانی هستند، که به صورت بیست و چهار ساعته از یک منطقه بازرسی کنند تا بتوانند امنیت اماکن خود را تامین کنند.

یکی از مهمترین وظایف این نگهبانان ارائه گزارشاتی از گشت‌های دوره‌ای در مکان‌های مشخص شده، برای شناسایی موارد مشکوک و غیر عادی می‌باشد.

ماموران امنیتی تمامی موارد از جمله قفل درب‌ها، چراغ‌های سوخته، نشت آب، خطرات امنیتی، کپسول‌های آتش خاموش کن  و … بررسی می‌کنند و مشاهدات خود را ثبت می‌نمایند.

دلایل استفاده از دستگاه گشت نگهبانی

نگهبانان باید طبق رویه‌های تعیین شده، فرآیند گشت زنی را انجام دهند و تمام قسمت‌های مهم یک مجموعه را تحت پوشش قرار دهند. شخصی که مسئول پیاده سازی برنامه امنیتی است، یک مسیر گشت زنی طراحی می‌کند و این مسیر شامل توقف در نقاطی مهمی است، که نگهبانان باید با دقت بسیار بالایی آن نقاط را مورد بررسی قرار دهند.

گاهی اوقات در مواقعی که دسترسی به بخش‌های خاصی از یک مسیر دشوار باشد یا نیاز به بالا رفتن از تعداد زیادی پله باشد، ممکن است، پرسنل امنیتی به درستی وظایف خود را انجام ندهند و آن‌ها را پشت گوش بیندازند.

در این شرایط ممکن است نگهبانان تمایل داشته باشند تا بخشی از وظایف خود را نادیده بگیرند و به آن بی توجی کنند. این امر ممکن است، که صدمات جبران ناپذیری را به مجموعه وارد کند.

استفاده از این دستگاه‌ها یکی از راه حل‌های موجود برای این دسته از مشکلات می‌باشد. این سیستم‌ها فعالیت نگهبانان را به طور کامل رصد می‌کنند و خیال ما را از انجام درست فرآیند گشت زنی راحت می‌کند.

مزایای سیستم گشت و نگهبانی

اما استفاده از این سیستم‌ها مزیت‌های زیادی به همراه دارد. در ادامه به مهم‌ترین مزیت‌های این دستگاه‌ها خواهیم پرداخت.

انجام مراحل گشت زنی طبق برنامه

زمانی که نگهبانان بدانند که فعالیت آن‌ها تحت کنترل و در حال ثبت شدن می‌باشد، انگیزه لازم را برای انجام درست مراحل گشت زنی، پیدا خواهند کرد. همین امر باعث می‌شود تا آن‌ها قوانین را به طور کامل رعایت کنند و مراحل گشت زنی را مطابق با برنامه از پیش ببرند.

یادآوری وظایف نگهبانان

این دستگاه‌ها را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد تا وظایف نگهبانان را به آن‌ها یادآوری کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند در یک ساعت مشخص قبل از شروع فرآیند گشت زنی به نگهبانان هشدار و آلارم دهند.

این ویژگی باعث شده تا این دستگاه‌ها مانند یک ساعت هوشمند عمل کنند و از فراموشی نگهبانان جلوگیری نمایند.

کارایی ساده و راحت

این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند، که کار کردن با آن‌ها بسیار ساده و راحت می‌باشد. نگهبانان با استفاده از این دستگاه‌ها دیگر نیازی به دفترچه یادداشت یا ثبت دستی گزارشات ندارند.

نگهبانان با به کارگیری این دستگاه‌ها می‌توانند مدیریت بهتری بر کارهای خود داشته باشند و عملکرد بهتری را ارائه دهند.

مزایای استفاده از دستگاه گشت و نگهبانی

ارائه گزارشات کامل و دقیق

این دستگاه‌ها گزارشات کامل و دقیقی از روند بازرسی ارائه می‌دهند. با تجزیه تحلیل داده‌های موجود در دستگاه می‌توانید زمان دقیق فعالیت گشت زنی نگهبان، فواصل زمانی بین هر گشت زنی و اینکه آیا گزارش‌ها به موقع تحویل داده می‌شوند یا خیر را مشاهده کنید.

هم‌چنین می‌توانید بازرسی‌های از دست رفته را شناسایی کنید و داده‌های قابل اعتماد و دقیقی از فعالیت‌های نگهبانان خود در دست داشته باشید. این اطلاعات، به حذف موارد اضافی و هر چیزی که کارایی سیستم امنیتی شما را کاهش می‌دهد، کمک زیادی می‌کند.

یک سیستم خوب به شما این امکان را می‌دهد تا رکورد دقیقی از گزارشات امنیتی شامل فواصل زمانی گشت‌زنی، توقف‌های نگهبان در حین گشت زنی، یادداشت‌های دیجیتالی و حتی امضای نگهبانان (ثبت اثر انگشت) داشته باشید.

نرم افزار هوشمند و دقیق

این نرم افزار امکانات زیادی را در اختیار کاربران می‌گذارد، تعیین نقاط گشت گشت زنی به صورت ترتیبی بر اساس زمانبندی و برنامه تعریف شده، طراحی مسیرهای گشت زنی، تعریف نگهبانان، تفیک شیفت‌های نگهبانی و … از جمله قابلیت‌های این نرم افزار می‌باشد.

این سیستم‌ها فرآیند گشت زنی را به فرآیندی خودکار تبدیل می‌کنند و به نگهبانان امنیتی اجازه می‌دهند تا تمام گزارشات خود را بر روی یک پایگاه داده مطمئن ذخیره نمایند.

اطمینان از حضور به موقع پرسنل امنیتی در پست خود

بعضی از این دستگاه‌ها مجهز به یک سنسور اثر انگشت می‌باشند. ماموران امنیتی قبل از انجام هر بازرسی ابتدا باید اثر انگشت خود را  ثبت کنند و سپس دستگاه را به تگ نزدیک کنند.

انجام این کار، باعث می‌شود تا از حضور فرد دیگری به جای نگهبان جلوگیری نماییم و از حضور به موقع نگهبان در پست خود اطمینان حاصل نماییم.

سخن پایانی

استفاده از این دستگاه‌ها در اماکن مختلفی مانند انبارها، ساختمان‌های اداری، کارخانه‌ها، مراکز صنعتی و … استفاده می‌شود. به طور کلی اگر به دنبال بالا بردن امنیت اماکن خود و ساده سازی فرآیند گشت زنی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم، حتما از این دستگاه‌ها استفاده نمایید، چرا که این دستگاه‌ها مزیت‌های بسیار زیادی به همراه دارند.