فهرست مطالب

چرا باید از فناوری بازرسی ایکس ری استفاده کرد؟ دستگاه ایکس ری (x-ray)  به منظور تشخیص هویت و امنیت در ورودی خروجی اشیا و افراد در مکان های خاص مورد استفاده قرار میگیرد.

دستگاه ایکس ری که به آن imaginig tunnel ( تونل تصویر برداری)  گفته میشود، از اجسامی که از داخل آن عبور می‌کنند با کمک تکنولوژی اشعه ایکس عکس برداری  می‌کند.

از دستگاه های کنترل تردد ایکس ری در مکان های پرتردد استفاده میشود از قبیل سالن های همایش و کنفرانس ها ،فرودگاه ها ، فروشگاه ها و…. .دستگاه های  ایکس ری معمولا در گمرک ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد و به وسیله آن میتوان انواع ساک ها،چمدان ها ،بسته بندی کالاهای وارداتی و … را مورد ارزیابی قرار داد .این دستگاه را میتوان یک وسیله برای ردیابی و امنیت دانست.

دستگاه  های ایکس ری چه چیزی را نشان می‌دهد؟

در تصاویر به دست آمده از تجهیزات بازرسی ایکس ری مواد موجود در طبیعت به سه گروه زیر تقسیم می‌شوند:

مواد سبک:یعنی همه عناصری که عدد اتمی زیر ده دارند. این مواد اشعه ایکس را کمتر جذب می‌کنند یا به عبارت دیگر اشعه به آسانی در آن ها نفوذ می‌کند و در سیستم ارزیابی نارنجی رنگ هستند.

مواد نیمه سنگین :شامل همه عناصری که عدد اتمی بین یازده تا هیجده دارند میشوند.این مواد دارای جذب نسبتا متوسطی هستند. شیشه و آلومنیوم جزو این دسته قرار میگیرند و در دستگاه های x-ray   به رنگ سبز نمایش داده می‌شوند.

مواد سنگین :این دسته ، عنصرهایی با عدد اتمی بیشتر از هجده را در برمی‌گیرد.عناصر این گروه اکثرا فلز هستند و در دستگاه کنترل بازرسی ایکس ری به رنگ آبی نمایش داده می‌شوند.

دسته بندی دستگاه های بازرسی  ایکس ری بر اساس نوع ورودی

دستگاه  های ایکس ری از نظر ورودی به دسته های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. دستگاه بازرسی ایکس ری کیف و چمدان
  2. دستگاه بازرسی ایکس ری خودرو های شخصی و وانت بار
  3. دستگاه بازرسی ایکس ری مخصوص برای خودرو های بزرک از جمله کانتینر و اتوبوس
  4. دستگاه های بازرسی ایکس ری بدن انسان

بازرسی ایکس ری کیف، چمدان و بسته

دهانه تونل این دستگاه جهت بازرسی اجسام کوچک و متوسط از جمله چمدان و کیف دستی مناسب است.وجود دو ژنراتور پرتو اشعه ایکس امکان مشاهده اجسام در دو طرف را به این دستگاه می‌دهد این مدل بازرسی بار ایکس ری قابل استفاده در فرودگاه ها،ترمینال های مسافربری را دارد.

همچنین این دستگاه ها قابلیت تشخیص مواد مخدر و مواد منفجره با اعلام هشدار های صوتی و تصویری ،قابلیت اتصال به شبکه جهت بازبینی تصاویر توسط بازرسان دیگر و توانایی در تشخیص  مواد داخل محفظه های فلزی و … از دیگر مزیت های این دستگاه است.

 

بازرسی ایکس ری خودرو های شخصی کانتینرها

سیستم بازرسی خورویی و کانتینری یک سیستم بازرسی ایکس ری است که قابلیت نصب به روی یک کشنده را دارد و به همین دلیل به آن سامانه سیار بازرسی کانتینری نیز گفته می‌شود.

این سیستم به واسطه اسکن و تصویر برداری از داخل خودرو های سبک و سنگین امکان کشف هر جسم غیر مجاز و مشکوکی را در حین حرکت خودرو می‌دهد.

از مزیت های  دیگر این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت تشخیص سلاح ،مواد مخدر و مواد منفجره
  • استفاده از الگوریتم های پیشرفته و پردازش تصویر دوگانه برای تفکیک مواد
  • امکان طراحی سازه فلزی به صورت جمع شونده

بازرسی ایکس ری بدن انسان

دستگاهی بسیار پیشرفته جهت تصویربرداری کامل از بدن انسان .این دستگاه بازرسی  قابلیت استفاده در  فرودگاه ها، زندان ها ،معدن های طلا و سنگ های قیمتی را  دارد همچنین میتوان جهت تشخیص انواع سلاح گرم و سرد ،انواع قطعات الکترونیک ،سیستم های ضبط صدا ،انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی و اشیا قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا باید از فناوری بازرسی ایکس ری استفاده کرد؟

نکات کلیدی در انتخاب دستگاه بازرسی ایکس ری

برای اینکه افراد بتوانند سیستمی دقیق و مطابق با نیازهایشان انتخاب کنند همواره باید به نکات زیادی توجه کنند که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره میکنیم:

  • کیفیت تصویر دوربین ایکس ری کیفیت تصوریر در دوربین دستگاه های ایکس ری یکی از اصلی ترین فاکتورها در انتخاب یک دستگاه ایکس ری می‌باشد.برای مثال همه ی ما در هنگام خرید یک دوربین ابتدا به کیفیت تصویری که می‌تواند ارائه دهد توجه می‌کنیم .عواملی که در کیفیت دوربین این دستگاه ها موثر است شامل :قدرت ولتاژ ، اندازه نقطه ،وضوح آشکار ساز و میدان دید.می‌باشد
  • یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب دستگاه های x-ray تعداد ابعاد آن است این مدل از دستگاه های کنترل بازرسی را میتوان از نظر ابعاد به سه مدل D2 ,D2.5,D3  تقسیم کرد .مدل D2  یک نمای مستقیم از بالا به پایین را فراهم می‌کند.D2.5  امکان نماهای بالا به پایین و یا زاویه دار را فراهم میکند و مدل های سه بعدی که توانایی دیدن در هر سه نما را فراهم می‌کند.  هر چه این دستگاه ها ساده تر طراحی شوند کار کردن با آنها راحت تر است .
  • افراد و سازمان ها می‌توانند دستگاهی با توجه به نیازخود انتخاب کنند .برای مثال برای بررسی چمدان و ساک و یا بررسی اتومبیل و ….
  • نحوه نگهداری هر یک از دستگاه ها با هم متفاوت است و لازم است زیر نظر متخصصین هر چند وقت یکبار بررسی و سرویس شوند.
  • با توجه به اینکه دستگاه ها ایکس ری توسط کمپانی های مختلف تولید می‌شوند، ازنظر سخت افزاری و قطعات به کار برده شده متفاوت هستند .بنابراین در هنگام انتخاب حتما می‌بایست به این نکته توجه کرد .
  • یکی دیگر از پارامتر های اساسی در انتخاب سیستم های ایکس ری ،قسمت های نرم افزاری آن می‌باشد.برای دستگاه های ایکس ری دو مدل نرم افزار کاربردی و نرم افزار اصلی سیستم  در نظر گرفته شده است  که هر کدام دارای انواع خاصی هستند  و برحسب نیاز میتوان آن ها را انتخاب کرد.
  • با توجه به نوع کاربرد این دستگاه ها ،سیاست های متفاوتی برای کنترل تردد در آن ها وجود دارد که میتوان مورد استفاده قرار گیرند.
  • با توجه به اهمیت امنیت در سازمان مورد نظر باید دستگاهی انتخاب کنید که پاسخگوی نیاز شما باشد.
  • سایر امکانات جانبی از جمله گارانتی،، خدمات پس از فروش و …از جمله فاکتورهای مهم در انتخاب یگ دستگاه ایکس ری می‌باشد.

 

نتیجه گیری

شرکت تایگر در راستای فعالیت های خود در حوزه امنیت و بازرسی  مفتخر است در حال حاضر یکی از بروز ترین  تولید کنندگان و عرضه کنندگان دستگاه های کنترل بازرسی ایکس ری در این حوزه باشد .امید داریم تا با مطالعه مقاله فوق اطلاعات مفیدی در اختیار خریداران گذاشته تا انتخابی متناسب با نیاز خود داشته باشند .

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با متخصصین ما میتوانید به سایت TIGERTECO .COM مراجعه و یا با شماره ۰۲۱۴۱۵۲۶۰۰۰  تماس حاصل فرمایید.