فهرست مطالب

آیا دستگاه کنترل دسترسی اثر انگشتی انتخاب خوبی برای سازمان‌ها است؟ هر فردی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی به خصوص، اثر انگشت منحصر به فرد است. هزاران سال است که از اثر انگشت در احراز هویت استفاده می‌شود؛ بنابراین جای تعجب نیست که آن‌ها یکی از محبوب‌ترین شناسه‌های بیومتریک هستند. این شکل از اکسس کنترل در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده است و نه فقط در محیط‌های پر خطر، بلکه در موقعیت‌های روزمره با ریسک پایین نیز به طور فزاینده ای بیشتر می‌شود. استفاده از دستگاه کنترل دسترسی اثرانگشتی به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که با دسترسی قانونمند یک محل کار ایمن بسازند، در ادامه به بررسی این دستگاه و نحوه نصب و… می‌پردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی چیست؟

دستگاه کنترل دسترسی اثر انگشتی، از اسکنر اثر انگشت برای ایجاد الگو استفاده می‌کند، این امر به شما این امکان را می‌دهد که برای هر شخصی که می خواهید اجازه دسترسی بدهید، سپس وقتی انگشت خود را به یک ریدر اثر انگشت، مثلاً درب منزل ارائه می‌دهید، با الگوی ذخیره شده در پایگاه داده شما مقایسه می‌شود، اگر مطابقت داشته باشد، اجازه دسترسی داده می ‌شود. از این دستگاه برای کنترل ورود و خروج کارکنان در ادارات و مواردی نظیر این، به وفور استفاده می‌شود و انواع مختلف آن می‌تواند مطابق با نیازهای افراد و سازمان‌های مختلف باشد.

 نحوه نصب اکسس کنترل اثر انگشت

هر سیستم اکسس کنترل اثر انگشتی باید سریع و آسان نصب شود، چون دوربین یا قسمت‌های سیال در آن به کار نرفته است. فرآیند نصب پایانه تشخیص اثر انگشت، ساده است و تنها چند مرحله برای اتصال یک ریدر اثر انگشت به یک قفل در به‎خصوص، ضروری است.

این مورد اهمیتی زیادی دارد که همه کارکنان درباره سیستم جدید کنترل دسترسی، مانند دستگاه کنترل دسترسی اثر انگشتی قبل از نصب و راه‌اندازی آن بدانند، تا قبل از اجرای رسمی آن، همه افراد بتوانند اثر انگشت خود را وارد پایگاه داده کنند و از آن به بعد از دستگاه استفاده کنند. سیستم کنترل دسترسی اثر انگشتی به افرادی که اثر انگشت آن‌ها در سیستم ثبت شده باشد، اجازه تردد می‌دهد و افرادی که اثر انگشت آن‌ها در دستگاه ثبت نشده باشد اجازه تردد نمی‌دهد.

آیا دستگاه کنترل دسترسی اثر انگشتی انتخاب خوبی برای سازمان‌ها است؟

نکات مثبت استفاده از اکسس کنترل اثر انگشتی

امنیت، راحتی و مقرون به صرفه بودن سه دلیل اصلی انتخاب بسیاری از سازمان‌ها برای اکسس کنترل مبتنی بر اثر انگشت است:

  1. کارمندان نمی‌توانند انگشت خود را گم کنند یا در خانه جا بگذارند.
  2. هیچ کلیدی برای در اختیار دیگران گذاشتن یا گم شدن وجود ندارد.
  3. سطح دسترسی و قوانین زمانی را می‌توان برای هر کارمند اعمال کرد.

– به علاوه بعد از یکبار نصب کردن سیستم، دیگر این دستگاه هیچ هزینه اضافه‌ای نخواهد داشت.

– جعل یک ویژگی بیومتریک مانند اثر انگشت بسیار دشوارتر از جعل کارت شناسایی است؛ بنابراین سیستم‌های امنیتی اثر انگشت بدون شک امنیت بیشتری دارند. حدس زدن الگوی اثر انگشت، به همان اندازه که یک فرد مزاحم می‌تواند کدی را حدس بزند، غیر ممکن است. و در آخر، افراد نمی‌توانند اثر انگشت را جا بگذارند یا فراموش کنند به طرز مشابهی که ممکن است کارت امنیتی خود را گم یا رمز عبور را فراموش کنند.

– کارت‌های ورود سنتی به راحتی قابل تکثیر هستند، که باعث می‌شود سیستم های اکسس کنترل قدیمی بسیار آسیب پذیر شوند. کپی کردن اثر انگشت بسیار دشوارتر است.

 – تست اثر انگشت می‌تواند یک لایه امنیتی اضافی به اکسس کنترل شما اضافه کند. شخصی که قصد دسترسی دارد ابتدا با کارت ورود شناسایی می‌شود؛ سپس آن‌ها اثر انگشت خود را ارائه می‌دهند تا تأیید کنند که دارنده کارت هستند.

– الگوی هر شخص با استفاده از نرم افزار اکسس کنترل اثر انگشتی به صورت دیجیتالی ذخیره می‌شود؛ بنابراین با یک سیستم اکسس کنترل مبتنی بر نرم افزار مانند AEOS، مدیریت و لغو مجوزها ساده و سریع انجام می‌شود.

– در بسیاری از موقعیت‌ها، به ویژه در مواردی که سرعت مهم است یا افرادی که وسایل دیگری را با خود حمل می‌کنند، بیرون کشیدن و استفاده از کارت ورود می‌تواند بسیار ناخوشایند یا غیر عملی باشد. بیشتر خوانشگران اثر انگشت می‌توانند افراد را در کمتر از یک ثانیه شناسایی کنند که بسیار سریع‌تر از استفاده از گذرواژه یا پین است.

– شناسایی اثر انگشت اکنون در محیط‌های مختلفی اعمال می‌شود؛ به عنوان مثال بسیاری از افراد از آن در تلفن هوشمند خود استفاده می‌کنند. از آنجا که اکثر مردم با آن آشنا هستند، نیاز به آموزش استفاده از آن کم است.

– افزایش امنیت ارائه شده توسط کنترل دسترسی اثر انگشت اغلب به این معنی است که می توانید تعداد کارمندان امنیتی را در نقاط دسترسی خود کاهش دهید.

استفاده از اکسس کنترل در سازمان‌ها

در گذشته فقط دفاتر یا موسسات امنیتی بالا از سیستم‌های دسترسی بیومتریک استفاده می‌کردند؛ زیرا هزینه نصب این سیستم‌ها بسیار زیاد بود. اکنون هزینه سیستم‌های امنیتی اثر انگشت به میزان قابل توجهی کاهش یافته و تقریباً برابر با هزینه یک سیستم امنیتی سنتی کارتی یا رمز عبور است؛ همچنین سیستم‌های اکسس کنترل اثرانگشتی به افراد امکان می‌دهد تا در صورت لزوم یک سابقه را بازنگری کنند. از آنجا که هر ورودی منحصر به فرد است، بر خلاف رمز عبور که هر کارمند از شماره‌های یکسان استفاده می‌کند، آسان است که به عقب برگردیم و شناسایی کنیم که چه کسی و در چه زمانی وارد یک حوزه معین شده است.

دستگاه کنترل دسترسی اثرانگشتی گزینه خوبی برای نصب در شرکت‌ها است زیرا هک کردن آن‌ها دشوار است و رمز ورود یا هر نوع داده ورودی وجود ندارد. بلکه سیستم‌های امنیتی اثر انگشتی از فناوری بیومتریک استفاده می‌کنند.

آیا دستگاه کنترل دسترسی اثر انگشتی انتخاب خوبی برای سازمان‌ها است؟

اکسس کنترل بیومتریک سیستمی است که با تایید مزاحم‌ها به عنوان افراد غیرمجاز از دسترسی آن‌ها به حوزه‌ها یا منابع خاص جلوگیری می‌کند. احراز هویت بیومتریک به شناسایی افراد با ویژگی‌های منحصر به فرد فیزیکی، مانند اثر انگشت اشاره دارد. ریدرهای اکسس کنترل بیومتریک اثر انگشتی، اطلاعات فرد را اسکن کرده و داده‌های بیومتریک وی را با آنچه قبلاً در پایگاه داده ذخیره شده مطابقت می‌دهد. در صورت مطابقت اطلاعات، فرد می‌تواند به حوزه یا منابع محفوظ دسترسی پیدا کند. امروزه سیستم‌های اکسس کنترل بیومتریک از ایمن‌ترین سیستم‌های احراز هویت هستند.

محصولات اکسس کنترل در شرکت تایگرتکو

شرکت تایگرتکو چهار مدل اکسس کنترل ارائه می‌دهد که تمامی محصولات دارای پشتیبانی و مشاوره رایگان برای خرید و نصب دستگاه اثر انگشتی است. هر چهار دستگاه به شبکه LAN متصل می‌شوند، قابلیت تشخیص چهره و اثر انگشت دارند و با استفاده از کارت بدون تماس RFID می‌توان درب را به‌وسیله این دستگاه باز کرد.