فهرست مطالب

تکنولوژی جدید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره visible light دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره visible light، از جدیدترین تولیدات کمپانی Zkteco می‌باشد که در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد. با فناوری فوق ‍‍پیشرفته این دستگاه دیگر خبری از ازدحام و صف‌های طولانی جهت تشخیص هویت افراد نخواهد بود. سرعت و دقت در پردازش تشخیص چهره افراد از ویژگی‌های شاخص دستگاه ویزیبل لایت می‌باشد.

نسل جدید دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره ویزیبل لایت

کمپانی ZKTeco در سال ۲۰۱۹ در ابداعی، نسل جدید دستگاه‌ حضور و غیاب تشخیص چهره ویزیبل لایت VLFR) Visible Light Facial Recognition) خود را بر پایه شناسایی عمیق ویژگی‌های تصویر زنده کاربر ایجاد کرد. این سیستم، تمامی نقص‌های سیستم‌های قبلی را در زمینه هایی همچون تقلب و خطاهای احتمالی رفع ‌کرد.

تشخیص چهره به‌وسیله نور مرئی از جدیدترین تکنولوژی‌های استفاده شده در سیستم های کنترل تردد در جهان است. این سیستم، می‌تواند از ترددهای جعلی پیشگیری کند؛ همچنین با توجه به استفاده روز افزون از سیستم‌های کنترل تردد و حضور و غیاب، قدرت پردازش در تکنولوژی ویزیبل لایت بالاتر رفته تا در مکان‌هایی با نور خیلی کم همچنین با وضعیت‌های مختلف چهره کاربران، عملیات ثبت تردد به بهترین نحو ممکن انجام شود.

 فناوری دیپ لرنینگ (Deep Learning)

در این فناوری، تصاویر کاربران در لحظه اسکن اولیه، عمق سنجی می‌شود. تمامی شاخص‌های چهره کاربران به صورت دقیق توسط سیستم، کدگذاری، و محاسبه می‌شود. این فناوری، باعث ایجاد پایه تکنولوژی ویزیبل لایت در تشخیص چهره شده است.

تکنیک تشخیص چهره ویزیبل لایت می‌تواند کمک عمده‌ای به ارتقا امنیت تردد در سازمان‌ها و کسب ‌و کارها کند و برای بکارگیری در محیط‌های پر تردد و شلوغ بسیار ایده آل است؛ همچنین قابلیت ضد جعل این تکنیک کمک شایانی به بالا بردن ضریب اطمینان سیستم‌های حضور و غیاب کرده است.

۲۰ ویژگی شگفت انگیز دستگاه حضور و غیاب ویزیبل لایت

دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره ویزیبل لایت ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که شما با دانستن آن‌ها، می‌خواهید هر چه سریع‌تر این دستگاه را خریداری کنید و از جدیدترین امکانات و تکنولوژی‌های روز دنیا در دستگاه حضور و غیاب بهره ببرید. در ادامه به بررسی ویژگی‌های شگفت انگیز این دستگاه پرداخته ایم، پیشنهاد می‌شود مطلب را تا آخر بخوانید.

۱- فناوری تشخیص حرکت یا Motion Detection

به‌وسیله فناوری تشخیص حرکت؛ هر گونه حرکت، در مقابل دوربین دستگاه حضور و غیاب تشخیص داده شده و در آن واحد تصویر کاربران در حال حرکت به‌وسیله دستگاه تشخیص داده می‌شود؛ چهره فرد با تصویر اسکن شده اولیه مقایسه، در نهایت در صورت تطابق تردد ثبت می‌شود.

۲- مکانیزم ضد تقلب یا Anti-Spoofing

این مکانیزم، به‌وسیله عمق سنجی تصاویر یا دیپ لرنینگ به تطبیق هر چه بهتر و خطای کمتر در تصاویر کاربران جهت تردد با قابلیت اطمینان بیشتر کمک می‌کند؛ به‌طور مثال عمق تصویر زنده کاربران با تصویر چاپ شده آن‌ها متفاوت است و سیستم در کسری از ثانیه این تقلب آشکار را متوجه خواهد شد.

با الگوریتم دیپ لرنینگ، قابلیت ضدتقلب در دستگاه Visible light تقویت شده است و دیگر خبری از ثبت ترددهای فیک و تقلبی از طریق عکس، فیلم یا هر تصویر مشابه دیگری از کاربر نیست؛ به بیانی دیگر، سیستم پردازش تصویر، به صورتی طراحی شده است که کاربر نمی‌تواند به‌وسیله عکس یا فیلم یا هر تصویر غیر واقعی تردد ثبت کند و این مکانیزم ضد تقلب در این موارد کاربرد دارد.

این تکنولوژی، دارای حالت‌های مختلف تشخیص تردد در تصاویر با رزولیشن‌های مختلف با سطوح نوری متفاوت (تاریکی یا روشنایی تصویر و کنتراست) و یا وضوح های مختلف می باشد.

۳- سنسور مادون قرمز یا IR

به‌وسیله بازتاب نور مادون قرمز، در فاصله سه متری از محل نصب دستگاه چهره کاربران در کمتر از ۰.۳ ثانیه تشخیص داده می‌شود . این مهم، باعث عدم ایجاد صف‌های طویل در محل تردد پرسنل به‌ویژه در سازمان‌های پر تردد خواهد شد.

۴- ثبت تردد با نور قابل مشاهده و بدون لمس دستگاه

بدون لمس تردد کنید! با تکنولوژی جدید ویزیبل لایت بدون نیاز به لمس قسمتی از دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره Visible light و ایستادن در مقابل دوربین، تنها با عبور از مقابل آن تردد خود را در کسری از ثانیه ثبت نمایید و تایید آن را به‌وسیله بازتاب نور (نوار LED در قسمت بالایی) از دستگاه دریافت کنید.

۵- تشخیص انواع حالات و زوایای صورت

به‌وسیله الگوریتم دیپ و رندرهای سه بعدی بکار رفته در دستگاه ویزیبل لایت، زاویه خوانش چهره از ۱۵ درجه به ۳۰ درجه ارتقا یافته است، سایر دستگاه‌های حضور و غیاب توانایی تشخیص چهره در زاویه های کمتر از ۱۵ درجه (از حالت عمود) را دارند؛ یعنی اگر کاربر کمی بیشتر از ۱۵ درجه سر خود را به بالا یا پایین خم کند، چهره وی قابل تشخیص نیست، اما در دستگاه ویزیبل لایت تصویر کاربر تا زاویه ۳۰ درجه قابل شناسایی می‌باشد.

فرض کنید دستگاه را در راهروی سازمان نصب کرده اید؛ بدیهی است حتی اگر افراد در حال حرکت سرگرم کار با گوشی خود باشند و زاویه سرشان به سمت پایین قرار گرفته باشد؛ دستگاه ویزیبل لایت تردد آن‌ها را ثبت خواهد کرد. برای این قابلیت از تکنیک دیپ لرنینگ استفاده شده است؛ فناوری که با شناسایی عمق تصویر به فرآیند تشخیص هویت کاربران کمک می‌کند.

۶- سیستم یکپارچه نرم افزاری

به‌وسیله برنامه‌های جانبی ارائه شده می‌توانید به راحتی کنترل دستگاه را در شبکه داخلی یا از راه دور بدست بگیرید.(سرویس‌های جدید تولید شده در شرکت تایگر) در نرم‌افزار تحت وب (بر بستر مرورگرهای اینترنت) می‌توانید به‌راحتی دستگاه را مدیریت و ترددهای کاربران را مشاهده و پردازش نمایید.

۷- تعریف اولیه اطلاعات چهره افراد به‌وسیله عکس پرسنلی

به‌وسیله نرم افزار کنترل دستگاه ویزیبل لایت، کاربران (مدیران سیستم) می‌توانند تصاویر پرسنل را به‌وسیله عکس آن‌ها در دستگاه بارگذاری کنند؛ دیگر نیازی نیست کاربر را تا محل نصب دستگاه ببرید تا چهره او را برای دستگاه تعریف کنید. به‌وسیله این نرم افزار حتی می‌توان از تصاویر سلفی افراد استفاده کرد؛ بدین منظور می‌بایست مدیر سیستم با نرم افزار مربوطه از یک به یک افراد سازمان عکس بگیرد و به بخش مربوطه وارد کند (Import).

۸- خداحافظی با صف های شلوغ و طولانی

شاید شما هم گاها دیده باشید که، در زمان ورود یا خروج پرسنل مجموعه‌ها به‌خصوص مجموعه‌های بزرگ صف‌های طولانی تشکیل شده است. یکی از علل ایجاد چنین صف‌ها، سرعت پردازش پایین دستگاه‌های حضور و غیاب است. دستگاه ویزیبل لایت زد کی‌ تکو که توسط شرکت تایگر در ایران پشتیبانی می‌شود دارای سرعت پردازش ۰.۳ ثانیه است، یعنی در کسری از ثانیه تصویر چهره کاربر پردازش، و با الگوی اولیه مطابقت می‌شود و در نهایت ثبت تردد فرد مورد نظر انجام می‌گیرد.

۹- سرعت پردازش بسیار بالا

در گذشته هنگام ثبت حضور و غیاب صف تشکیل می‌شد و کارمندان باید منتظر می ماندند تا به ترتیب حضور و غیاب خود را ثبت کنند، این مشکل به دو دلیل ایجاد می شد:

  • سرعت پردازش کم
  • نوع ورودی اطلاعات (کارت یا اثر انگشت)

در دستگاه ویزیبل لایت، با توجه به میزان پردازش کم تصاویر، فرایند تشخیص چهره افراد نسبت به سایر الگوریتم های تشخیص چهره ۳ برابر شده است.

شما می‌توانید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره visible light را در محیط ورودی مورد نظر خود نصب نمایید تا کاربران تنها از آن محل عبور کنند و تردد آن‌ها ثبت شود. دستگاه ویزیبل لایت می‌تواند از فاصله سه متری تنها با پردازش ۳۰ درصد تصویر چهره کاربر، تردد را ثبت کند، لذا دیگر ایجاد صف معنا نخواهد داشت و با داشتن سرعت بسیار بالای پردازش اطلاعات برای ادارات و کارخانجات دارای پرسنل زیاد، بسیار مناسب می‌باشد، برای همین منظور شما می‌توانید ناحیه ای به نام ناحیه ثبت تردد ایجاد کنید تا کاربران از این ناحیه عبور کنند و همزمان تردد آن‌ها ثبت شود.

۱۰- ثبت تردد حتی با داشتن ماسک در دستگاه ویزیبل لایت

دستگاه حضور غیاب ویزیبل لایت به‌وسیله الگوریتم قدرتمند پردازش تصاویر با نور مرئی می‌تواند افراد را حتی با داشتن ماسک و پوشش اضافه تر روی صورت‌ تشخیص دهد، لذا تغییرات صورت تاثیری در تردد افراد نخواهد داشت و مشکلات دستگاه‌های قبلی در این دستگاه رفع شده است.

 ۱۱- اجازه تردد فقط با داشتن ماسک

در دستگاه های visible light اگر سیستم عامل دستگاه لینوکس باشد شما می‌توانید دستگاه را طوری تنظیم نمایید که دستگاه به افرادی که ماسک ندارند اجازه تردد ندهد، لذا در شرایطی که نیاز به رعایت پروتکل های بهداشتی است به شما کمک خواهد کرد که افراد ماسک داشته باشند و حتی می‌تواند برای تیم حفاظت آلارم ارسال کند.

۱۲- تشخیص چهره همیشه فعال است.

دستگاه ویزیبل لایت دائما آماده ثبت تردد افراد است؛ به‌طوری که کاربران نیاز به هیچ مکث و درنگی در مقابل دستگاه ندارند؛ برای مثال زمانی که افراد در حال گذر از یک راهرو می‌باشند همزمان تردد آن‌ها در سیستم ثبت می‌شود.

۱۳- تردد بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری‌‎ها

در دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره visible light، بدون لمس هیچ دکمه و وسیله‌ای، به‌راحتی می‌توانید از طریق بکارگیری راهکارهای بیومتریک تردد خود را ثبت نمایید، بدین وسیله می‌توان از شیوع برخی بیماری‌ها و ناهنجاری‌های بهداشتی جلوگیری کرد.

در برخی مکان‌ها مانند کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و کارخانجات مواد غذایی که سطح ایمنی بهداشت باید در بالاترین حد ممکن رعایت شود، فناوری ویزیبل لایت می‌تواند کمک شایانی کند، بدین صورت که کاربران بدون تماس با هیچ وسیله‌ای، می‌توانند تردد خود را ثبت و به ناحیه مورد نظر دسترسی پیدا کنند.
برای مثال می‌توان فرمان باز کردن درب آزمایشگاه را به‌وسیله دستگاه ویزیبل لایت صادر کرد و کاربران کافی است از جلوی دستگاه عبور کنند تا درب مقابل آن‌ها باز شود.

۱۴- تشخیص حمله و خرابکاری به‌وسیله فایل ویدئویی (تردد غیر مجاز)

دستگاه ویزیبل لایت، به‌سرعت تفاوت چهره زنده افراد و چهره افراد از روی یک فایل ویدیویی را از طریق الگوریتم‌های قدرتمند تشخیص می‌دهد و سو استفاد‌ه‌کنندگان نمی‌توانند به‌وسیله فایل ویدیویی، تردد افراد را ثبت کنند.

۱۵- تشخیص حمله و خرابکاری به‌وسیله عکس افراد

دستگاه ویزیبل لایت، به‌راحتی ترددهای تقلبی با عکس، را از طریق الگوریتم تشخیص تصاویر زنده متوجه می‌شود؛ از این رو به افرادی که قصد تجاوز و حمله به ورودی موردنظر را دارند اجازه عبور و تردد داده نخواهد شد.

۱۶- افزایش امنیت ترددها با اعمال دو شاخصه بایومتریک به‌صورت همزمان

در دستگاه ویزیبل لایت، برای بالا بردن سطح امنیت ترددها می‌توان از دو مولفه بیومتریک افراد، همزمان استفاده کرد؛ برای مثال می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که افراد پس از تشخیص چهره توسط دستگاه، در ادامه برای ثبت تردد، انگشت خود را جهت بررسی بیشتر بر روی سنسور اثر انگشت قرار دهند، این یک تردد دو مولفه‌ای است که برای افزایش امنیت سازمان‌ها کاربرد دارد.

۱۷- بالاترین سرعت ثبت تردد با تکنولوژی ویزیبل لایت

تکنولوژی ویزیبل لایت نسبت به دستگا‌ه‌های قدیمی‌تر از سرعت بسیار بالاتری برخوردار است؛ همچنین طول ناحیه تشخیص تردد به ۳ متر افزایش پیدا کرده است که باعث افزایش فوق‌ا‌لعاده سرعت در ثبت تردد افراد می‌شود.

۱۸- ثبت تردد تنها در ۰.۳ ثانیه

با به‌کارگیری پیشرفته‌ترین الگوریتم تشخیص چهره در دستگاه ویزیبل لایت در کسری از ثانیه تردد افراد بدون هیچ تاخیری ثبت و پردازش می‌شود.

۱۹- تشخیص گریم، عینک یا سایر تغییرات احتمالی در چهره کاربران

به‌وسیله فرآیند دیپ لرنینگ (Deep learning)، دستگاه قادر است از طریق پردازش پیکسل‌های اصلی تصویر اولیه، تغییراتی نظیر آرایش چهره حتی گریم، عینک و تغییرات در استایل(قالب) چهره کاربران را تشخیص دهد.

۲۰- تشخیص تردد گروهی در کسری از ثانیه

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره visible light قادر است، در یک لحظه (منظور کسری از ثانیه است) چهره تمامی افرادی که در مقابل دوربین دستگاه حاضر هستند را همزمان رهگیری و تردد آن‌ها را ثبت و پردازش نماید.

 نحوه ثبت تردد و تشخیص چهره با دستگاه Visible light

نحوه ثبت تردد و تشخیص چهره با دستگاه Visible light

فرآیند تشخیص چهره

سیستم در صورت تشخیص چهره در فضای روبروی خود، (محیط اشراف دوربین) به‌صورت خودکار تصویر فرد را با داده‌های اولیه تطبیق می‌دهد. به‌طور خلاصه اگر بخواهیم اشاره کنیم؛ بدین‌گونه است که فرآیند تشخیص چهره در حین تردد با کمک فناوری دیپ لرنینگ تصاویر زنده از صورت افراد را با تصاویر تعریف شده آن‌ها راستی آزمایی می‌کند.

تشخیص حالت های مختلف چهره

به‌وسیله هوش مصنوعی استفاده شده در این دستگاه، به‌صورت اتوماتیک حالت‌ها و ژست‌های مختلف صورت افراد تشخیص داده می‌شود و در مسافت‌های مشخص فرآیند تشخیص چهره با کمک قابلیت دیپ لرنینگ انجام می‌شود؛ همچنین در این حالت زوایای مختلف صورت کاربر نیز در نظر گرفته خواهد شد.

بررسی کیفیت تصاویر

پس از پیش بینی زاویه صورت کاربر، تصاویر در سه مورد اصلی شامل وضوح، میزان روشنایی و زاویه نسبت به حالت اصلی صورت مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از نظر تشابه با تصویر کاربر مطابقت داده شوند. سیستم، به‌طور خودکار از پردازش تصاویر جعلی و غیر قابل تشخیص جلوگیری می‌کند تا از کاهش میزان قدرت و توان پردازش دستگاه جلوگیری شود.

 ناحیه بندی صورت

ناحیه بندی صورت، به معنی تقسیم و تشخیص موقعیت بینی، چشم ها و دهان فرد می‌باشد. تشخیص نواحی صورت، کمک شایانی در تشخیص چهره افراد در حین حرکت می‌کند. برای این‌ کار سیستم به‌ صورت خودکار برروی چهره افراد در حال تردد مقابل دستگاه حضور و غیاب Zoom (بزرگ نمایی) می‌کند و اضلاع صورت آن‌ها را با الگوریتم‌های خاصی تشخیص می‌دهد.

تشخیص نهایی

در نهایت، تصویر دریافتی از کاربر با چهره تعریف شده در دستگاه با تکنیک‌های توضیح داده شده در بالا، بررسی می‌شود و تردد فرد مورد نظر ثبت و اجازه تردد صادر می‌شود، برای مثال: در صورت تشخیص چهره و ثبت تردد موفق برای فرد مورد نظر درب گیت (بازویی بازشوی خودکار) باز می‌شود و در غیر اینصورت درب همچنان در مقابل او بسته خواهد ماند.

قیمت دستگاه حضور‌ و ‌غیاب تشخیص چهره visible light

شاید در نگاه اول، قیمت دستگاه ویزیبل لایت در مقایسه با سایر دستگاه‌های موجود در بازار کمی گران به‌نظر برسد، اما با بررسی امکانات و دقت در پردازش تردد خواهید یافت که هیچ ارزانی بی علت و هیچ گرانی بی حکمت نیست. در ادامه به برخی از ویژگی‌های دستگاه ویزیبل لایت در مقایسه با سایر دستگاه های حضور و غیاب اشاره شده است:

  1. سرعت بسیار بالای تشخیص چهره در ۰.۳ ثانیه
  2. صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی
  3. قابلیت نصب بر روی دیوار (هم راستا با زاویه دیوار)
  4. سیستم عامل قابل انتخاب (لینوکس یا اندروید)
  5. مجهز به حالت و ذخیره انرژی
  6. قابلیت ثبت چهره تا ۳۰۰۰۰ تصویر (سقف ۵۰۰۰۰ تصویر به‌صورت آپشنال)
  7. استاندارد IP-68 مقاوم در برابر گرد‌‌‌ و‌ غبار و ضد آب
  8. روش‌های ارتباطی متعدد شامل: ارتباط شبکه بی‌سیم WIFI و شبکه با‌‌‌سیم، ارتباط Wiegand، پورت RS485 و SBR
  9. مکانیزم عدم اجازه ورود بدون درج تردد ورود قبلی (Anti-pass back)، سازگار با انواع قفل‌‌‌‌های برقی، سازگار با انواع سنسور‌های درب، قابلیت نصب دکمه خروج، نصب زنگ برای درب موردنظر و اتصال به سیستم اعلام سرقت.

از جمله عوامل دخیل در تعیین سطح قیمت دستگاه‌های حضور‌ و‌ غیاب خدمات پس از فروش آن می‌باشد. شرکت تایگر با سال ها تجربه در زمینه واردات و تولید دستگاه‌های کنترل تردد، به‌ویژه دستگاه‌های حضور‌ و‌ غیاب سابقه درخشانی در این امر دارد و خدمات پس از فروش را برای تمامی دستگاه‌ها، به مشتریان ارائه می‌کند.

از دیگر عوامل تعیین سطح قیمت دستگاه‌های حضور ‌و ‌غیاب، نرم افزار پردازش اطلاعات آن می‌باشد. نرم‌افزار حضور و غیاب تایگر به همراه سرویس تخلیه اتوماتیک (آنلاین) به‌صورت کاملا حرفه‌ای، در زمان‌بندی‌های مشخص و از پیش تعیین شده، داده‌های تردد کاربران را از دستگاه دریافت و به‌سرعت پردازش می‌‌کند، لذا مدیران سیستم می‌توانند به‌راحتی از عبور‌و‌مرور افراد گزارش تهیه کنند.

 دستگاه حضور و غیاب ویزیبل لایت در چه محیط‌‌هایی کاربرد دارد؟

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره visible light قادر است، در محل‌های شلوغ، به‌وسیله رهگیری چهره افراد تصویر آن‌ها را با نمونه اولیه تطابق دهد و برای افراد تردد ثبت کند. با وجود این قابلیت، دیگر در حین ثبت تردد افراد شاهد شلوغی و ازدحام نخواهیم بود. از این دستگاه می‌توان، در ورودی سازمان‌ها استفاده کرد به‌طوری که، کاربران بدون لمس هیچ دکمه‌ای از فاصله ۳ متری تردد خود را ثبت کنند.
سیستم حضور و غیاب ویزیبل لایت در امکانی همچون انبارها، مراکز خرید، کلینیک ها و سازمان‌های بزرگ که از ایجاد صف‌های طولانی جهت ثبت تردد خسته شده‌اند کاربرد دارد. با استفاده از این دستگاه، دیگر شاهد ایجاد صف‌های طولانی نخواهیم بود و کاربران به‌راحتی با تردد در مقابل دوربین دستگاه مجوز تردد خواهند گرفت.
برای مثال، در سیستم‌های قدیمی‌تر، کاربران می‌بایست برای ثبت چهره یا اثر انگشت صف تشکیل می‌دادند و فرآیند خوانش اثر انگشت یا چهره را در دستگاه به صورت یک‌به‌یک انجام می‌دادند، اما در دستگاه ویزیبل لایت این چنین نیست و کاربران تنها با قدم زدن مقابل دستگاه شناسایی می‌شوند و تردد آن‌ها ثبت و پردازش خواهد شد.

آشنایی با سیستم کنترل تردد تحت وب

در بستر اینترنت یا اینترانت(شبکه محلی) می‌توان از نرم افزار تحت وب استفاده کرد. بدین منظور می‌بایست دستگاه Visible light را در نرم افزار تحت وب تعریف نمود؛ سپس ترددها را به‌وسیله نرم افزار مورد پردازش قرار داد. یکی از محاسن نرم افزار تحت وب دسترسی از راه دور (ریموت) به دستگاه اسپید فیس می‌باشد، یعنی می توانید تردد کارمندان خود را از طریق اینترنت و از هر نقطه‌ی دنیا کنترل نمایید.

در پایان به‌نظر شما آیا دستگاه حضور و غیاب ویزیبل لایت برای کسب‌و‌کار شما ایده‌آل است؟ از قابلیت های دستگاه چه انتظاراتی دارید؟ برای ما کامنت بگذارید.