فهرست مطالب

5 شاخصه اصلی و مهم کاربرد اکسس کنترل

در این مقاله به بررسی موضوعاتی از قبیل معرفی اکسس کنترل، موارد استفاده و کاربرد آن‌ها در شرکت‌ها و سازمان‌ها، اجزای تشکیل دهنده و مزایای استفاده از این سیستم‌ها می‌پردازیم.

اکسس کنترل چیست؟

این دستگاه یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی است، که به منظور افزایش امنیت و کنترل  ورود وخروج افراد در یک مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان سطح دسترسی افراد به قسمت های خاص یک مجموعه را محدود کرد و تعیین کرد چه افرادی با چه سطح دسترسی و یا حتی در چه بازه زمانی به یک مکان یا دستگاه خاص دسترسی داشته باشند .

یکی دیگر از مزیت های استفاده از این دستگاه‌ها علاوه بر تعیین سطح دسترسی پرسنل در سازمان ها، امکان گزارش گیری برای مدیران در بازه‌های مختلف زمانی می‎ باشد.

هدف اصلی استفاده از این تکنولوژی اعمال محدودیت بر سطح دسترسی افراد در یک مجموعه و در نتیجه افزایش امنیت می‌باشد.

استفاده از این سیستم‌ها در سازمان‌ها و مجموعه‌های برای بر قراری امنیت، امری اجتناب ناپذیر می‌باشد.

به عنوان مثال اتاق‌های دیتا سنتر و سرورها ،باشگاه‌ها ،موزه‌ها ،ترمینال‌ها ، متروها و … با استفاده از این تکنولوژی امکان نظارت بر ترددها و ورود خروج‌ها را فراهم می آورند.

 موارد استفاده از اکسس کنترل ها

این دستگاه‌ها، ورود خروج افراد را در یک مجموعه بررسی میکنند. در برخی از مجموعه‌ها بنا به درخواست مشتری از این دستگاه‌ها، فقط برای ثبت ورود خروج افراد  و تنها برای ثبت زمان تردد پرسنل استفاده می‌شود.

در بعضی از مجموعه‌ها  نیز از این تکنولوژی صرفا برای کنترل تردد و مجاز یا غیر مجاز بودن ورود و یا خروج افراد با استفاده از موانع فیزیکی مانند گیت تردد مورد استفاده قرار میگیرد.

از دیگر موارد کاربرد این سیستم‌ها این است، که می‌توان با استفاده از آن‌ها گروه‌هایی از افراد را مشخص کرده و محدودیت های دسترسی تردد روی آن‌ها اعمال کنید.

یکی دیگر از موارد مهم کاربرد سیستم‌های کنترل تردد امکان دریافت گزارش از تردد پرسنل برای مدیران مجموعه‌ها می‌باشد.کارفرمایان یک مجموعه می‌توانند از اکسس کنترل‌هایی که قابلیت اتصال به شبکه را دارند برای گزارش گیری استفاده نمایند.این نوع دستگاه‌ها ورود و خروج افراد را ثبت می‌کنند و مدیر مجموعه می‌تواند با اتصال به این دستگاه از طریق کامپیوتر گزارشی از ورود و خروج کارمندان خود دریافت کند.

علاوه بر این از این دستگاه‌ها برای کنترل ورودی و خروجی کالا ها نیز استفاده می‌شود.

به طورکلی  از این دستگاه‌ می‌توان در مکان‌های مختلفی از قبیل اتاق دیتاسنتر و سرورها، شرکت‌ها و سازمان‌های امنیتی، انبارها، بیمارستان‌ها و اتاق‌های امنیتی  استفاده کرد.

 

انواع اکسس کنترل ها

  • اکسس کنترل در دستگاه حضور غیاب

برای مدیریت و نظارت برتردد افراد مختلف به یک مکان خاص می‌بایست از این دستگاه‌ها استفاده کرد.

یکی از کاربردهای این تکنولوژی استفاده از آن در دستگاه‌های حضورغیاب می‌باشد.

بسیاری از  دستگاه‌های کنترل تردد مانند دستگاه حضورغیاب اثر انگشتی ،دستگاه حضورغیاب کارتی و  دستگاه احراز هویت به وسیله تشخیص چهره دارای قابلیت کنترل دسترسی می‌باشند.

  • معرفی اکسس کنترل کارتی

یکی از مدل‌های قدیمی و پرکاربرد این دستگاه‌ها مدل رمزی و کارتی می‌باشد. این مدل یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین مدل‌های تولید شده می‌باشد، که می‌توان از آن در کنار درب وروردی  شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده کرد.

  • معرفی اکسس کنترل اثر انگشتی

یکی از جذاب‌ترین مدل‌ این دستگاه‌ها، دستگاه‌های اثر انگشتی می‌باشد، که برای خرید آن نسبت به مدل قبلی به بودجه بیشتری نیاز دارید. برخی از این دستگاه‌ها ترکیبی از دو مدل اثر انگشت و کارتی می‌باشد. معمولا این دستگاه‌ها قابلیت ذخیره سازی ۵۰۰ اثر انگشت و ۵۰۰ رمز را دارند.

  • معرفی اکسس کنترل تشخیص چهره

نوع دیگر این این دستگاه‌ها که محبوبیت بیشتری نیز دارند، دستگاه‌های تخشیص چهره می‌باشد. این دستگاه‌ها برای احراز هویت افراد از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

  • اکسس کنترل ها در گیت های کنترل تردد

گیت‌های کنترل در ترمینال‌ها، ایستگاه‌های مترو و … همگی مجهز به این سیستم‌‎ها می‌باشند. در ورودی بسیاری از باشگاه‌ها نیز از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود تا از ورود افراد ناشناس جلوگیری شود.

مزایای استفاده از سیستم های اکسس کنترل بیومتریک

مزایای استفاده از دستگاه اکسس کنترل

استفاده از این سیستم‌ها مزایای زیادی دارد که در زیر به چند مورد از آن اشاره شده است:

  • امنیت بسیار بالا

این سبک از سیستم‌های بیومتریک  را می‌توان به عنوان یکی ایمن‌ترین سیستم‌ها در نظر گرفت، زیرا مشخصات بیومتریک به عنوان یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در هر فرد شناخته می‌شود  و درصد خطا در این سیستم‌ها کاهش می‌یابد.

  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین

نگهداری این سیستم‌ها هزینه کمتری نسبت به سایر سیستم‌های رایج دارد.

  • سرعت بالا

یکی دیگر از ویژگی‌های سیستم‌های مبتنی بر مشخصات بیومتریک این است، که سرعت عمل آن نسبت به سایر روش‌ها بالاتر است. با توجه به اینکه استفاده از این سیستم‌ها نیازی به هیچ دستگاه واسطه‌ای ندارد ،عمل احرازهویت با بالاترین سرعت انجام می‌گیرد.

 

اکسس کنترل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

مولفه ها زیادی وجود دارد که هنگام ساختن و طراحی این دستگاه‌ها باید به آن توجه کرد، اما این سیستم چهار جزء اصلی دارد، که در زیر به آن اشاره شده است :

ورود :راهی برای ورود و باز کردن قفل درب برای افراد مجاز .

خروج:راهی برای خروج افراد مجاز از محلی خاص

کنترل گر سیستم:گیت های کنترل ورود خروج  وقفل در مکان‌هایی با امنیت بالا

 جمع بندی

به طور خلاصه اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی در رابطه با این دستگاه‌ها داشته باشیم، باید بگوییم این دستگاه‌ها در واقع جایگزینی مناسب و بجا برای قفل‌ها و کلید‌ها برای  تعیین سطح دسترسی افراد به یک مکان یا سیستم خاص و یا حتی در محدوده زمانی خاص می‌باشند. احراز هویت در این دستگاه‌ها به سه روش کنترل کارتی ،کنترل براساس ویژگی‌های بیولوژیکی (اثر انگشت ،تشخیص چهره ،تشخیص عنبیه و…) و رمزی صورت می‌گیرد.‌‌

مجموعه تایگر به عنوان یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان مستقیم این دستگاه‌ها، در زمینه کنترل و بازرسی راهکارهای جامعی  در خصوص تامین نظم و امنیت سازمان به شما پیشنهاد می‌دهد.

توسط این دستگاه ها می‌توان سطح دسترسی و مجوز ورود خروج به یک مکان خاص و در زمان خاص را تعیین کرد و امنیت را در سازمان‌ها و مجموعه‌ها افزایش داد.